- sön 13 apr 2008, 21:55
#186515
Hej på er,
Jaa har ett skumt elfel som jag skulle behöva få lite tips till felsökning.
(Har precis tryckt in ett nytt batteri och ingen skillnad, nämligen)
Några saker som händer.
- Ibland(!?) tänds inte batteri/laddningslampa(en av kontrollamporna) när man vrider om nyckel till första steget.
- Klockan saktar sig ALLTID
- Ibland tänds "trasig lampa" vid start, släcks efter 10-20 sekunder.
- Innerbelysning (när dörren är öppen) fungerar bara ibland!?
Häromdagen när jag körde, så efter ca 10 minuter så märkte jag att bensinmätare (trots nytankad bil) + motorvärme mätarna stod på noll. Bilen började bete sig konsigt & ryckigt och helt plötsligt började "trasig lampa" lysa. Färden varade i 5 minuter till sedan "dog" bilen och ville starta igen, ganska otäckt eftersom servon slutade fungera på slutet så det blev lite lurigt att styra.
Efter detta så byttes batteriet, men som sagt fortfarande skumma elproblem och har inte vågat mig ut på någon längre färd sedan dess.
Jag mätte det gamla batteriet innan jag bytte det (bilen startade inte med det gamla) och det visade 11.6V vilket väl inte är så illa, eller? (Det nya visade 12.5V direkt).
Någon som har tips & idé på vart man ska börja felsöka?, vilka jordpunkter ska jag ge mig på?
Hur kollar jag enklast om generatorn är OK, detsamma med laddningsreläet.!?
/Fredde
Jaa har ett skumt elfel som jag skulle behöva få lite tips till felsökning.
(Har precis tryckt in ett nytt batteri och ingen skillnad, nämligen)
Några saker som händer.
- Ibland(!?) tänds inte batteri/laddningslampa(en av kontrollamporna) när man vrider om nyckel till första steget.
- Klockan saktar sig ALLTID
- Ibland tänds "trasig lampa" vid start, släcks efter 10-20 sekunder.
- Innerbelysning (när dörren är öppen) fungerar bara ibland!?
Häromdagen när jag körde, så efter ca 10 minuter så märkte jag att bensinmätare (trots nytankad bil) + motorvärme mätarna stod på noll. Bilen började bete sig konsigt & ryckigt och helt plötsligt började "trasig lampa" lysa. Färden varade i 5 minuter till sedan "dog" bilen och ville starta igen, ganska otäckt eftersom servon slutade fungera på slutet så det blev lite lurigt att styra.
Efter detta så byttes batteriet, men som sagt fortfarande skumma elproblem och har inte vågat mig ut på någon längre färd sedan dess.
Jag mätte det gamla batteriet innan jag bytte det (bilen startade inte med det gamla) och det visade 11.6V vilket väl inte är så illa, eller? (Det nya visade 12.5V direkt).
Någon som har tips & idé på vart man ska börja felsöka?, vilka jordpunkter ska jag ge mig på?
Hur kollar jag enklast om generatorn är OK, detsamma med laddningsreläet.!?
/Fredde