Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av fan194
#186515
Hej på er,

Jaa har ett skumt elfel som jag skulle behöva få lite tips till felsökning.
(Har precis tryckt in ett nytt batteri och ingen skillnad, nämligen)
Några saker som händer.
- Ibland(!?) tänds inte batteri/laddningslampa(en av kontrollamporna) när man vrider om nyckel till första steget.
- Klockan saktar sig ALLTID
- Ibland tänds "trasig lampa" vid start, släcks efter 10-20 sekunder.
- Innerbelysning (när dörren är öppen) fungerar bara ibland!?

Häromdagen när jag körde, så efter ca 10 minuter så märkte jag att bensinmätare (trots nytankad bil) + motorvärme mätarna stod på noll. Bilen började bete sig konsigt & ryckigt och helt plötsligt började "trasig lampa" lysa. Färden varade i 5 minuter till sedan "dog" bilen och ville starta igen, ganska otäckt eftersom servon slutade fungera på slutet så det blev lite lurigt att styra.
Efter detta så byttes batteriet, men som sagt fortfarande skumma elproblem och har inte vågat mig ut på någon längre färd sedan dess.
Jag mätte det gamla batteriet innan jag bytte det (bilen startade inte med det gamla) och det visade 11.6V vilket väl inte är så illa, eller? (Det nya visade 12.5V direkt).

Någon som har tips & idé på vart man ska börja felsöka?, vilka jordpunkter ska jag ge mig på?
Hur kollar jag enklast om generatorn är OK, detsamma med laddningsreläet.!?

/Fredde
Användarvisningsbild
av Sparkz
#186537
Mät över batteriet med motorn igång så ser du om generatorn laddar. 13-14V ska det vara då.
Jag skulle gissa på att kolen börjar ta slut. De sitter i laddningsregulatorn bak på generatorn. Om den inte laddar när du mäter som ovan, tryck hårt eller knacka på den. Hoppar laddningen igång då kan du vara ganska säker på att det är kolen. Du får ta loss plastkåpan bak på generatorn för att komma åt den, sen kan det sitta en eller flera kablar vid sidan om. Det tresiffriga nummret efter "A 13 N" som står på generatorn kan vara bra att ha med sig när du ska köpa ny regulator...
Användarvisningsbild
av igelkottar
#186539
Citat från nedanstående:
FASSAN SV: generator 5/2/2005 - 12:55

Den grövre pluskabeln oftast röd brukar ha en anslutning på generatorn
som är märkt B+

Den klenare kabeln anslutes till generatorn på en anslutning som kan heta
D+ och/eller 61

Jordledaren (minus) är också en grov kabel som är ansluten till
generatorns hölje och motorn eller ev. karossen

Så här kollar du om generatorn är hel och vilket som är plus resp minus:

Med en multimeter (viktigt att mätsladdarna är anslutna rätt annars
blir mätningsresultatet tvärt om) inställd på diodtest

Mätsladden som är ansluten till multimeterns uttag märkt "com"
eller en jordsymbol sätter du mot det du tror är generatorns B+ och
den andra mätsladden mot generatorns hölje (se till att få bra kontakt)

Nu ska du få ett mätresultat troligen någonstans mellan 0,5 och 1,0
beroende på hur instrumentet mäter och dioderna i generatorn,
anslut sedan mätsladdarna tvärt om på generatorn och du ska få ett
oändligt värde (avbrott)

Om ovanstående stämmer för dig är generatorns stora dioder hela
och du har B+ där du först satte multimeterns com-sladd
och fick ett mätvärde

På samma sätt kan du mäta generatorns D+ (över generatorns små dioder)
men då måste du ta bort laddningregulatorn för att få rätt värden

Om du inte har diodtest på multimetern kan du använda dig av
Ohm-mätning och får då ca 1 till 4 MOhm med com-sladden på B+ och
oändligt värde om du mäter med sladdarna tvärt om

OBS att vid Ohm-mätning kan en ev. avstörningskondensator
förvirra mätningen därför koppla bort den först

FASSAN SV: generator 5/2/2005 - 13:04
Rättar mig lite:

"Om ovanstående stämmer för dig är generatorns stora dioder hela
och du har B+ där du först satte multimeterns com-sladd och fick ett mätvärde"

Det är ingen garanti för att alla dioderna är hela, om det skulle vara
avbrott i en av dioderna syns det inte vid en sådan mätning
Är det däremot kortslutning i en eller flera dioder så märks det genom
att du får ett värde i båda riktningarna

Hoppsan Sparkz var visst lite före :lol:
av fan194
#186575
Sparkz skrev:Mät över batteriet med motorn igång så ser du om generatorn laddar. 13-14V ska det vara då.
Jag skulle gissa på att kolen börjar ta slut. De sitter i laddningsregulatorn bak på generatorn. Om den inte laddar när du mäter som ovan, tryck hårt eller knacka på den. Hoppar laddningen igång då kan du vara ganska säker på att det är kolen. Du får ta loss plastkåpan bak på generatorn för att komma åt den, sen kan det sitta en eller flera kablar vid sidan om. Det tresiffriga nummret efter "A 13 N" som står på generatorn kan vara bra att ha med sig när du ska köpa ny regulator...
Tackar för svar!

Jag mätte när bilen var igång och då visade det nya batteriet 12.0 V, dvs lite mindre än när bilen inte var igång(12.5V). Vet inte om man direkt kan säga att generatorn är kass utifrån detta !?

Ska försöka kolla spänningen från generatorn.
Hur länge kan man köra på endast batteriet utan att generatorn laddar? Dvs. om jag kör 10-20 minuter, borde väl batteriet sjunkigt ytterligare från de 12.0 V som var när bilen startade!? Vilket då borde tyda på att generatorn inte laddar !?

/F
Användarvisningsbild
av andreas 80
#186861
Om spänningen över batteriet sjunker när du startat den så tyder ju det på att något inte är riktigt med laddningen.
Skulle också tro att ev. kolen är påväg att ta slut.
Elpriset

Fast avgift för villa upp tll 63A hos oss (G&[…]

Volvo V50 "Mr White"

Ja med den adra knoppen så, ja :)

På kylvätsketermometern ser man inte ba[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Om du tror att del är spridar fel, prova d&ar[…]