Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av tobben87
Hej..
När jag bromar så låter det som ett klonkade metallljud, typ som när man trycker in en cola burk och den fjädrar tillbaka. Om ni förstår vad jag menar. Detta uppstår bara när motorn är igång och bilen har lite fart och jag bromsar, det sker inte när jag står still eller när motorn är av.
Låter att komma brecis framför bromspedalen, eventuellt på andra sidan torpedväggen någonstans, svårt att säga då det inte går att lyssna så exakt när man koncenterar sig på att köra.

Någon som kan ha någon ide vad det beror på?

Det känns som att bromsarna tar normalt och så. bara det där klonkande ljudet som jag är nyfiken vad det kommer ifrån.

Tack för svar, underbart å äga Volvo när detta forum finns..
//Tobben
av 945S
Kolla hjulupphängningen så att allting sitter fast ordentligt. Kan ju vara bussningar som tagit slut eller skruvar, muttrar eller stag som behöver dras åt/bytas ut. Titta på bromsoken också, så att de sitter fast...
av tobben87
945S skrev:Kolla hjulupphängningen så att allting sitter fast ordentligt. Kan ju vara bussningar som tagit slut eller skruvar, muttrar eller stag som behöver dras åt/bytas ut. Titta på bromsoken också, så att de sitter fast...
hmm, sitta fast, jo de va ett bra tips, skulle kolla när ja kom hem ikväll och märkte att hjulet stod ut mer än normalt och kunde konctatera att det gick att vicka på. Kollade därefter hjulmuttrarna och insåg att de har lossnat.. De va inte många km till förens jag hade varit en hel bil och ett hjul fattigare..

Nu e de bara ett läckande främre rör till avgassystemet att ta tag i, blir nog å kolla så allt sitter fast ordentligt..=)

tack för alla tips, kan förklara fallet med det klonkande ljudet som löst..

Take care, där ute på vägarna

//Tobben
Felkod ecm-2520

Vanligast är att bränslefiltret inte bli[…]

Hos mig bytte den körjournalen namn till reso[…]

Styrsnäcka Amazon

Samt att man har det där "döl&aum[…]

Fjäderbensbyte V70 -06?

Ska du ta ut hela benet behöver du inte kompr[…]