Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av zentti
Hej, undrar om en bakaxel från en 240-90 automat passar på min 240-88 manuell?

tacksam för svar
Användarvisningsbild
av Claes74
zentti skrev:Hej, undrar om en bakaxel från en 240-90 automat passar på min 240-88 manuell?

tacksam för svar
Ja den passar, den kan ju dock ha en annan utväxling än din gamla.
Kan göra att bilen varvar mer/mindre beroende åt vilket håll den ändras, upp eller ner.

vet inte heller om sensorn till hastighetsmätaren kan vara nån skillnad på, bytt axel på en 745 en gång utan att kolla mätaren :-(O)
740 har ju 2 olika lev. av instrument, yasaki och vdo. mätaren visade alldeles galet efteråt :twisted:
är inte säker på om det finns två olika instr. till 240 men det är iallafall något som är värt att kolla upp innan, besparar dig en massa bekymmer
av zentti
Tackar för hjälpen, kan det bli stor skillnad om utväxlingen är annorlunda? Hur kan man kolla upp vad den har för mätare? jag köper en reservdels bil så är det kanske bara kolla på mätarna om dom är samma?
Användarvisningsbild
av Claes74
zentti skrev:Tackar för hjälpen, kan det bli stor skillnad om utväxlingen är annorlunda? Hur kan man kolla upp vad den har för mätare? jag köper en reservdels bil så är det kanske bara kolla på mätarna om dom är samma?
finns utv. mellan 3,31 - 3,91 /1, om du hade lägsta utv. och byter till högsta så skulle det skilja ca 14 procent upp i varvtal och vice versa ner,
Användarvisningsbild
av Dobermann
Är samma förutom utväxlingen, finns bara 2 varianter på givare(eller givaren är samma på alla det är givarkransen som skiljer):

1 fram till -92(förutom -91 med ABS)
2 -92 å framåt
Användarvisningsbild
av Sparkz
Det var väl när ABS kom på 740 (88 nån gång?) det ändrades från 12 till 48 tänder på tandhjulet till givaren. Vet faktiskt inte hur det var på 240... Men det borde vara samma där, ABS kräver nog lite finare tandning för att kunna reglera bra. Det är bara att lossa nivåpluggen och lysa in så ser man tandhjulet.
Användarvisningsbild
av Dobermann
Dobermann skrev:Är samma förutom utväxlingen, finns bara 2 varianter på givare(eller givaren är samma på alla det är givarkransen som skiljer):

1 fram till -92(förutom -91 med ABS)
2 -92 å framåt
&
Hastighetsmätaren till 48-håls hjulet har ett femsiffrigt "K-tal" (står på mätartavlan).
Hastighetsmätaren till 12-håls hjulet har ett fyrsiffrigt "K-tal".
Användarvisningsbild
av camaro69
Sparkz skrev:Det var väl när ABS kom på 740 (88 nån gång?) det ändrades från 12 till 48 tänder på tandhjulet till givaren. Vet faktiskt inte hur det var på 240... Men det borde vara samma där, ABS kräver nog lite finare tandning för att kunna reglera bra. Det är bara att lossa nivåpluggen och lysa in så ser man tandhjulet.
Jag tror t o m att det var 96 tänder på dom första som kom 1987. :)
Användarvisningsbild
av Örnen
Manuellt växlade bilar (240)har normalt 3:54 och automat 3:31. Det finns ibland en vit lapp på bakaxeln där utväxlingen kan stå. Har svarta streck liknande streckkoder och siffror och lappen är 3*6cm. Har du möjlighet ta hastighetsmätarhuset från donatorn så kan du efter bytet kolla om det skiljer mycket i visad hastighet före och efter. Bilprovningen brukar ha mätsträckor i närheten av stationerna. Åk dit och fråga var de finns, oftast 200 meters sträckor som är markerade på gatlyktor eller liknande. Kör bilen före och efter bytet och kör några gånger fram och tillbaka i en fast hastighet låt en kompis ha ett stoppur och sitta med i bilen när ni passerar mätpunkterna. Börja med att hålla 50 och kör sedan 70 och 90. Håll konstant hastighet hela sträckans längd. Ta snittiden mellan och räkna ut verklig hastighet. De flesta bilar har sk glädjemätare men det är inte kul om farbror blå tycker annat. Bilprovningen provkör endast om de misstänker mycket stor felvisn eller då man ska reg.besa A-traktorer och hembyggda moppar o sånt. :)
När du testat detta kan du prova byta till det andra mätarhuset om det skiljer mycket.

:!:
50km/h kör man ca 14m/s , 70km/h ca 19m/s och 90km/h ca 25m/s

Vill minnas verkmästarn på Volvo sagt att det finns tre olika givarkransar i bakaxeln, före -88 en med stora hål, 88-93 med mindre hål (och fler) och en för ABS som inte passar annat än bilar med ABS.

Antar att alla ni som vill ha mekaniska handtag o[…]

Dubbelmassesvänghjul

Någon som vet huruvida min V70 2.5T B5254T6 […]

Elpriset

Vattenfall, 2020 ………… […]

Tack :-)