Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har precis handlat en D5 a och idag tanlade jag fullt för andra gången gången. Enligt färddatorn hade den dragit 0,58l/mil men efter att tankat full och räknat därefter fått en förbrukning på 0,82 l/mil. Hur kan färddatorn visa så fel. Jag har iofs använt dieselvärmaren 5-6 ggr men den drar väl inte så mycket. Hur mycket bör förbrukningen ligga på hos en V70 D5a -02?
Min D5a (MY04) drar ca 0.65 l/mil om man mäter mängden diesel jag tankar och hur långt trippmätaren snurrat. Färddatorn visar runt 0,5 l/mil. Detta har diskuterats tidigare och tror att man generellt kan säga att färddatorn i en diesel visar ca 0,10 - 0,15 l/mil för lite.

Dieselvärmaren drar ca 5-6 dl/h så kör du längre sträckor (dvs värmaren är igång mindre tid i förhållande till körsträckan) så påverkar den knappt mätvärdet...
Är det någon som vet om det finns någon uppdaterad programvara för att få färddatorn att vissa rätt snittförbrukning ?
Min D5a drar 0.74 l/mil enl. färddatorn och verkligheten är 10-12% mer.

Är det någon som har fått svar från Volvo varför det är såhär ?

/ A
Jag grottade runt i samma frågeställning förra året och fick till svar att eftersom det inte sitter några sensorer till dieselvärmaren så kommer färddatorn aldrig att visa vad som förbrukas den vägen - och därmed aldrig visa helt exakt. Till saken hör att dieselvärmaren tydligen aktiveras automatiskt under vissa förhållanden (t ex kallstart) oavsett om du tryckt igång den manuellt eller inte.

Det var svaret jag fick från Hans Persson i Västerås samt från en annan mekaniker (kompis till en kompis typ). Jag kan inte verifiera om det stämmer till 100% men jag lät det bero med det ... får du fram något ytterligare eller en korrektur på det så posta gärna här.

.m.
Visst stämmer detta på vintern när det är under +7gr.C för då aktivers värmaren för stötta motorn under uppvärmning (kallstart), MEN på sommaren har jag mät upp denna skillnad och då var yttertemperaturen över +7gr.C !
Så du och jag skall nog inte tro på "din kompis mek" !
Önskar någon annan har ett bättre svar....

/ A
Problemet där torde vara att "kompisens mek" även han jobbar för Volvo ... :lol:
Dock har jag för mig att dieselvärmaren går även över +7 grader, men jag kan som sagt inte styrka det.

Men jag håller med dig - kan nån få fram ett vettigare svar så är jag lika intresserad som du.
Helt rätt D5power - värmaren går ju inte igång på sommaren och felvisningen är densamma året runt, dvs värmaren drar marginellt med bränsle (beror ju som jag skrev i tidigare inlägg på hur långa körsträckor man har). Min värmare startar automatiskt om det är +5 grader eller kallare när jag startar bilen.

Jag gjorde en fullständig mjukvaruuppdatering för ca ett år sedan, då i hopp om en noggrannare färddator, men så blev inte fallet. Har läst någonstans att snittförbrukningen baseras inte på mängden bränsle som går åt utan på hur länge och hur mycket olika ventiler är öppna. Med andra ord så är inte algoritmen för förbrukningen helt optimal (läss kass)... Samma problem fanns ju på såväl sprillans nya som begagnade V70N dieslar.

Så tyvärr tror jag du får leva med en felaktigt visandes färddator, men kommer du på något så är jag givetvis intresserad.

Har antagligen inte hänt något katastro[…]

3G släcks

Gäller detta även årsmodell -21? […]

Svart rök

Har du läck på intercoler eller slang m[…]

Har fått tag i en stötfångare bak[…]