Claes74 skrev:service lampan nollar du med trippmätar knappen på 99 och uppåt, nyckel i radioläge, tryck in trippnollställningsknappen, vrid nyckel till tändning (starta inte), håll knappen intryckt tills service lampan blinkar. släpp vrid av tändningen och starta. släckt.
Yepp, det är därför jag inte testade den delen av Vol-FCR
Glömde nämna att den versionen av Vol-FCR som (för mig) fungerar med "den blåe kabeln" är v1.3.06, v1.7.3 verkar kräva en betydligt dyrare kabel från Ross-Tech.
Bifogar vad jag sparat i ämnet efter en hel del surfande. Ni kan väl rätta det som är fel:
Standardiserade stift på OBD2 kontakten:
Stift 2 SAE J-1850 buss +
Stift 4 Batterispänning – (chassiejord)
Stift 5 Signaljord
Stift 6 SAE J-2284, CAN-buss hög
Stift 7 ISO 9141-2 / ISO14230-4, K-line
Stift 10 SAE J-1850 buss -
Stift 14 SAE J.2284, CAN-buss låg
Stift 15 ISO 9141-2 / ISO14230-4, L-line
Stift 16 Batterispänning +.
Övriga stift i kontakten är tillåtna för tillverkarspecifika ändamål.
Kommunikationsprotokoll.
ISO 9141-2 / ISO14230-4. Används av Europeiska och de flesta Asiatiska bilar samt vissa modeller av Chrysler. ISO14230-4 kallas också KWP2000.
J-1850 VPW. Används av GM och Chrysler.
J-1850 PWM. Används av Ford och vissa modeller av Jaguar och Mazda.
CAN-buss. Differentiell framtidsbuss för höga datahastigheter. Börjar implementeras i bilar från och med år 2003.
ISO K-line tillåter dubbelriktad kommunikation. L-linjen endast enkelriktad kommunikation,
till fordonsdatorn. L-linjen saknas därför i många bilar.
Specifikt för Volvo: The interface is ISO 9141 for 1997-98 and then is ISO14230SW (KWP2000 Swedish) after that. KWP2000 Swedish should respond to the ISO14230 standard.
Three OBDII protocols commonly used in US vehicles: VPW (General Motors), PWM (Ford), and ISO9141 (Chrysler, Asian, and European), and ISO 14230 protocol (also called Keyword 2000).
Older OBD-II cars needs only some signal level converter (MAX232) to connect cable to laptop's serial port. Price for the cable usually about 20-40 euros. Usually PIN 2&10 at car side connected. With Volvo, use Vol-Fcr utility.
From about year 2001 (with CAN) you shall use OBD-II (EOBD) OBD-II cable which has all 16 pins connected in the connector (car OBD connector has pin #7 connected) AND protocol converter (usually ELM327 microchip based). Price normally in between 60-120 euros. Free software Scantool for ELM, OBD-II Scanmaster, obd2crazy, RDDTC etc. Digimoto, PCMScan, ProScan etc you need to pay for.
With Volvo you need to use VCT2000 interface if you would like to write to ECU (main computer) or other modules. VCT2000 price is about 1500 euros++ OSÄKER VILKA ÅRSMODELLER DETTA GÄLLER FRÅN.
LÄNKAR
http://www.bilelektronik.net/E1.htm
http://www.ilexa.co.uk/acatalog/volfcr.html
http://www.ross-tech.com/vag-com/usb/usb-config.html
http://www.ross-tech.com/vag-com/download/current.html
http://home.swipnet.se/g_gson/page8.htm
http://www.zrlocal.net/~vijatov/page1.html
V70 2.4T -00 gamla karossen men tillv 9906 (dvs efter v20-99) B5244T AW50-42 4-stegs automat adaptiv
945 GL -93 B230FD 116 hkr M47 5vxl Manuell