Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Är det någon som har eller haft en Volvo V70 Tdi som kan säga vad förbrukningen ligger på.
Mest landsväg då
Är det en bra bil? Några kända fel man ska se upp med?

Tacksam för svar.
Audidieseln alltså?
Hade inne en gammal taxi får ett par veckor sen, 50000 mil på mätaren. Medelförbrukning i färddatorn: 6,0L/100km
De flesta verkar ligga runt 0,6-0,7.

Dynamisk pumpinställning bör kollas iaf varannan service, så håller man det inom gränserna.
Massemätaren kan ge sig utan att sätta felkod. Det märks bara att den blir slö. Normalt börjar den dra vid 2500 varv, med kass massemätare får man ibland varva mer innan det börjar hända nåt.
Sparkz skrev:Audidieseln alltså?
Hade inne en gammal taxi får ett par veckor sen, 50000 mil på mätaren. Medelförbrukning i färddatorn: 6,0L/100km
De flesta verkar ligga runt 0,6-0,7.

Dynamisk pumpinställning bör kollas iaf varannan service, så håller man det inom gränserna.
Massemätaren kan ge sig utan att sätta felkod. Det märks bara att den blir slö. Normalt börjar den dra vid 2500 varv, med kass massemätare får man ibland varva mer innan det börjar hända nåt.

Hm audidiseln?
Ingen aning faktiskt
Kollar på ett par st 98:or just nu
Dom verkar kännas rätt
jag hade tidigare en v70 2,5D -99(39000 mil)Körde 2,5 år med den, som ja va mycke nöjd med en gammal droska(aut). Förbrukningen låg på långkörning på ca 0,5 ,Blandad max0,65,På vinter svårt att få exakt pga dieselvärmaren, men inte över 0,75.
Nackdelen är att dom är rätt dyra att serva kamrem(12000mil)+ pumprem som ska bytas var 6000 mil.
99,00 har en nyare typ av motor+ styrsystem som är lite snålare.
När jag sålde den(2005) hade den gått nästan 49000 mil ock den går fortfarande med samma motor och Turbo ,Lådan vet ja inte om den är bytt! Köpte bilen i Stjärnhov av Beg Taxibilar AB "Yngve Hasselmark 0158-40325.

Fast jag kan rekomendera nya D5:an ist i nya karossen det finns billiga av dom med kolla med Yngve !
Tanken är att denna bil ska användas varje sommar kanske 1-2 månader om året.
Tänkte ha den nere i Grekland så runt 40 000 :- är vad jag tänkt mig.

När den väl komemr användas så kommer den ju rulla ganska mkt.
Men vad man läst o så är det bra o hållbara bilar.
Kombi är vad som föredras hellst.
0.6 till 0.7 är ju ganska bra känns det som.
[quote="greeeken"]Tanken är att denna bil ska användas varje sommar kanske 1-2 månader om året.

0.6 till 0.7 är ju ganska bra känns det som.[/quote]

Men prova annars att ringa Yngve om nån gammal reserv taxi ett förslag....
XC70-D5 skrev:[quote="greeeken"]Tanken är att denna bil ska användas varje sommar kanske 1-2 månader om året.

0.6 till 0.7 är ju ganska bra känns det som.

Men prova annars att ringa Yngve om nån gammal reserv taxi ett förslag....[/quote]

Yngve???
Nu hänger jag inte med

Tack för tips om liten flärp. Ska ge mig[…]

Har demonterat bort låskistan och fått[…]

Mora i Dalarna

Volvo XC60-27

Leveranstid står på Volvocars - ä[…]