Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av djzippo
Hej
Har idag en 855 -96 men funderar nu på att byta till en s80
Vad skall jag kolla på när jag kollar på dessa?
Har även kollat lite på någon T6, hur är de i jämförelse med 170hk? Bränsleförbrukning mycket högre? Försäkringspremie och skatt?

Hoppas att få en massa tips nu :D

Ha D
Användarvisningsbild
av black
gillar du att gasa så ska du satsa på en 2.4t/2.5t, tänker du på bensinförbrukning så kolla på nån utav sugmotorerna (140/170hk)....tycker att du ska kolla på '01:or och nyare för att undvika barnsjukdomar som de tidiga modellerna hade...
...kända fel.....kassa hjullager, oljud från framvagnen mm....... annars kanon bil med enastående komfort
av m_swede
Min T6 drar motorväg i snitt på hastighet 130 km/h 0,98 det är helt ok till en sådan stor bil
Användarvisningsbild
av Gizz
Jag kör min S80-00 140hk på runt 0,76 vid blandad körning men med mestadels landsvägskörning. Enbart landsväg kommer jag nog ner till ca 0,7. Med mycket stadskörning ligger jag på ca 0,8. Inte så farligt för en så pass stor bil.
Användarvisningsbild
av greeeken
black skrev:gillar du att gasa så ska du satsa på en 2.4t/2.5t, tänker du på bensinförbrukning så kolla på nån utav sugmotorerna (140/170hk)....tycker att du ska kolla på '01:or och nyare för att undvika barnsjukdomar som de tidiga modellerna hade...
...kända fel.....kassa hjullager, oljud från framvagnen mm....... annars kanon bil med enastående komfort

02:or och framåt menar du
för på 01:or finns barnsjukdomar kvar.
av ljungström
greeeken skrev:
black skrev:gillar du att gasa så ska du satsa på en 2.4t/2.5t, tänker du på bensinförbrukning så kolla på nån utav sugmotorerna (140/170hk)....tycker att du ska kolla på '01:or och nyare för att undvika barnsjukdomar som de tidiga modellerna hade...

Min -02:or (iofs V70 men det borde inte spela nån roll) har varit långt i från felfria, främst centrallåsen som krånglat (2500-4000 kr per dörr). Årsmodell 2004 och framåt är bättre, har haft ett gäng sånna utan direkta bekymmer.
Användarvisningsbild
av black
greeeken skrev:

såna fel som dåliga hjullager och "klonk" och oljud från framvagnen finns kvar även på ´05:or (i höstas bytte jag en hjullager åt en bekant på hans s80 2.5t '05, med 7300 mil på mätaren)......men en del andra grejjer gjordes bättre på en '01......mot hur det var 1998/99 då man hade en del exemplar där komplexa elektroniksystemet krånglade, motorn hackade och inredningen skramlade osv osv. men de flesta tidiga s80 har åtgärdats på verkstäderna så någon större risk i att köpa en sådan borde inte finnas.... har själv haft en s80 2.9 (1999) som var tillverkad i avgusti 1998....av de 8månader jag ägde den, så tror jag att jag kört omkring med lysande motor lampa i 5månader....efter alla årgärder(byte av lambda sonder,LMM mjukvaruuppdateringar osv osv)...så kunde man köra i några veckor (ibland bara några dagar) så tändes den igen.............osv
så att...Volvo S80 var inte problemfri när den kom, men har blivit en bättre bil med åren
Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Design och hållf. klart. Nyansval & ti[…]

Nordic Plus vs Ultra

Tackar för alla svar.. Och det enda jag s&a[…]

Dimljus v70 97

Hemskt gärna.

Välkommen ut i trafiken

Grejerna kom idag. Ska försöka fixa det […]