Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Percie S90
Jag har fått ett konstigt problem med min S90.
Han har blivit fruktansvärt svårstartad, och när han väl är igång så lyser Lambdasonden och fläkten i motorummet går förfullt+att tempmätaren går upp till halva direkt. Bilen har gått 24600 mil, kamrem och olja bytt vid 24000. Jag kan inte fatta vad problemet är, har aldrig haft problem tidigare med den, har ägt den i 2 år snart. Förra ägaren hade aldrig problem med den förutom bromsarna fram som jag har bytt hela paketet

Vad är det för fel, är väldigt tacksam för råd och hjälp :-O)
Användarvisningsbild
av Sparkz
Låter väldigt mycket som en tempgivare. En del 960 hade två, men jag tror att det bara är en på en -98. Sitter i termostathuset.
Mät den. Här är värden till 850, det borde stämma på din med.
Bild
av alle86
gammal tråd men vill låna den lite så jag slipper göra en ny:)

det är så att min tempmätare går aldrig riktigt rakt upp när den ska det, då gissar jag att det är tempgivarn som är dålig, den under termostaten är till datorn och den bakom toppen är till mätarn? har en 965-91 3.0
av metalHJ
Annars byter du termostatet rakt upp och ner, det är inga pengar! Och det är en slitagedel, så är den inte bytt på ett tag skadar det inte... Jag vågar slutligen svära på att det är just termostaten som är sönder :-)-)
av alle86
termostaten är det inte, för den bytte jag några dagar innan snön kom förra året :P
av I.H.P
alle86 skrev:... den under termostaten är till datorn och den bakom toppen är till mätarn? har en 965-91 3.0
Nej, det är tvärtom och det är ju tur för dig, för den bakre är mycket j-vligare att byta.
//Björn
av alle86
så du gissar på att det är den vid termohuset som orsakar det?
och var isf kan jag skaffa båda, lika bra att byta dom, antar jag
Nya skärmarna

Förlåt!!!! Jag var så inne i t&au[…]

Då du bytte på en Volvo-verkstad s&ari[…]

Hur håller ni era skivor rena på lad[…]

Elpriset

243 av 1731 är ju ganska stor del änd&a[…]