Iofs kan batteriet leva länge efter att det dömts ut av verkstan. Mitt batteri knasade för 5 år sedan då jag inte fick igång bilen utan att först laddat upp det med batteriladdaren och åkte till en firma som mätte och gav "dödsdomen". Har ägt min bil i 10 år o haft samma batteri hela tiden, brydde mig inte om att köpa något nytt utan tänkte jag kör tills det ger upp. 8) Batteriet har nog säkert hängt med sen början eller mitten av 90 talet! :)
Ett enkelt test är att be en medhjälpare starta bilen och du mäter Volt-talet med multimetern över batteripolerna innan start och tittar hur mycket det dippar just som startmotorn drar. Bör inte gå under 10,5-11 V ungefär. Sen är det bara hålla kvar och se hur mycket generatorn laddar när motorn kickar igång. Du bör först ha laddat batteriet fullt. Köp en CTEK batteriladdare förslagsvis en XS 3600 för ca 600kr. Väl värt investeringen att hålla bil och mc batterier i trim. Med den kan du underhållsladda hela vinterhalvåret kontinuerligt om du önskar. Fukt, skölj och dammtålig. Den bästa laddaren du kan ha!
Är det ett öppet batteri och har du eller kan låna batterisyramätare o mät syranivån. Ska inte visa rött=dött batteri på cellerna. Oftast är det en av de yttre cellerna som sulfaterat/kortslutits.

Kan ibland gå att skaka batteriet och få det att fungera ett kortare tag, men bäst är köpa nytt.
Måste du köpa nytt batteri så kosta på ett så kraftigt batteri som möjligt. Tex Varta har tre batterityper som passar till 240, Silver 12V, 63 Ah, 610A, Blue 12V, 60Ah, 540A, Black 12V, 56Ah, 480A. Silver är det kraftfullaste och naturligtvis dyrare, men kvalitet kostar tyvärr. Startproblem kostar också bekymmer och irritation.