Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Hemulen
Hej. Din iakttagelse att plus blivit minus eller tvärtom är säkerligen riktig. Ett riktigt urladdat batteri kan som sagt polvända. :-O) . Det viktiga är ju att kolla om den drar tjuvström plus åtgärda det, det är ju synd att köpa ett nytt batteri och det blir urladdat, vilket frestar batteriet. Hoppas det fortfarande går att ladda upp ditt nuvarande batteri. :D
Användarvisningsbild
av Ståhl
Okej... nu har jag vart på en verkstad hela dagen med 240'n.
Provade batteriet i en batteritestargrej.
Och det visade sig att batteriet va så jävla dåligt så att testaren slog ifrån. :|
Användarvisningsbild
av niklas gson
Ståhl skrev:
Fluffen skrev:Ladda och mät igen, hittar du inget denna gång så byt batteriet.
Du kan också ladda det och ställa det några dagar för att se om det laddar ur sig.
Okej...har satt batteriet på laddning nu iallafall... kollade hur mkt de va kvar i det och mätarn visade -8,46volt.
Hur kan ett batteri va så slut så den går minus?

batteriet e kasst.ska inte visa under 12 volt fast det e lite kvar i det ..men för säkerhets skull ladda det lite o kolla igen
e det inte 12 så byt o e det 12 låt polen ligga av över natten o kolla igen ..men jag skulle nog byta batteri för det verkar som det e kortis i batteriet.. 8)
Användarvisningsbild
av Örnen
Iofs kan batteriet leva länge efter att det dömts ut av verkstan. Mitt batteri knasade för 5 år sedan då jag inte fick igång bilen utan att först laddat upp det med batteriladdaren och åkte till en firma som mätte och gav "dödsdomen". Har ägt min bil i 10 år o haft samma batteri hela tiden, brydde mig inte om att köpa något nytt utan tänkte jag kör tills det ger upp. 8) Batteriet har nog säkert hängt med sen början eller mitten av 90 talet! :)

Ett enkelt test är att be en medhjälpare starta bilen och du mäter Volt-talet med multimetern över batteripolerna innan start och tittar hur mycket det dippar just som startmotorn drar. Bör inte gå under 10,5-11 V ungefär. Sen är det bara hålla kvar och se hur mycket generatorn laddar när motorn kickar igång. Du bör först ha laddat batteriet fullt. Köp en CTEK batteriladdare förslagsvis en XS 3600 för ca 600kr. Väl värt investeringen att hålla bil och mc batterier i trim. Med den kan du underhållsladda hela vinterhalvåret kontinuerligt om du önskar. Fukt, skölj och dammtålig. Den bästa laddaren du kan ha!

Är det ett öppet batteri och har du eller kan låna batterisyramätare o mät syranivån. Ska inte visa rött=dött batteri på cellerna. Oftast är det en av de yttre cellerna som sulfaterat/kortslutits. :cry: Kan ibland gå att skaka batteriet och få det att fungera ett kortare tag, men bäst är köpa nytt.

Måste du köpa nytt batteri så kosta på ett så kraftigt batteri som möjligt. Tex Varta har tre batterityper som passar till 240, Silver 12V, 63 Ah, 610A, Blue 12V, 60Ah, 540A, Black 12V, 56Ah, 480A. Silver är det kraftfullaste och naturligtvis dyrare, men kvalitet kostar tyvärr. Startproblem kostar också bekymmer och irritation.
Användarvisningsbild
av Fluffen
Ståhl skrev:Okej... nu har jag vart på en verkstad hela dagen med 240'n.
Och det visade sig att batteriet va så jävla dåligt så att testaren slog ifrån. :|
Han har redan varit och testat batteriet och konstaterat att det var kass. :wink:
Användarvisningsbild
av Örnen
Ståhl skrev:Och konstigt nog så funkar batteriet skitbra fortfarande. :???: :???: :???: :???:
Vad bra! Kör hårt!
Användarvisningsbild
av Ståhl
Örnen skrev:
Ståhl skrev:Och konstigt nog så funkar batteriet skitbra fortfarande. :???: :???: :???: :???:
Vad bra! Kör hårt!
Men idag ville det inte igen..

fan tror verkligen batteriet har allvarliga problem...blir nytt snart.
Användarvisningsbild
av Hasse63
Ståhl skrev:Okej... nu har jag vart på en verkstad hela dagen med 240'n.
Kollade de inte laddningen då?

Då man mäter om generatorn laddar så starta motorn, mätaren ska då visa runt 13,5 volt även om du hat lyset på mm. Att det visar - på mätaren är för att du sätter mätstaddarna fel. Röd ska på + svart på -
Motorn tappar kraft och dör.

Ja motorlampan har tänds några gå[…]

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]