Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Leitsan
Tja!
Jag har bytt till en B18FT motor i min Renault 5 och håller på att koppla elen nu. Jag har kopplat till motorstyrningen och den får gnista och bilen går igång på startgas, men spridarna öppnar sig inte. Är det någon som vet vart den signalen till spridarna kommer ifrån? Jag vet vilken det är från spridarna till databoxen men det verkar som att det kommer från ngt annat håll, eller via ngt. Kan det ha ngt med svänghjulet att göra, hörde att det ska finnas ngn givare där eller nått..??

Tacksam för svar

MVH
Användarvisningsbild
av Sparkz
En självmordsmaskin!

Styrenheten jordar spridarna, så dom vill ha ström på andra stiftet. Borde väl vara relät som sitter (hmm, satt) intill pumprelät under handskfacket.
av Leitsan
Sparkz skrev:En självmordsmaskin!

Styrenheten jordar spridarna, så dom vill ha ström på andra stiftet. Borde väl vara relät som sitter (hmm, satt) intill pumprelät under handskfacket.
Tja! hehe..

Jo jag vet att det är jordstyrdt, men är det inte så att det ska finnas konstant +12V i kabeln till spridarna och sen jordar styrenheten olika mkt beroende på hur mkt soppa den ska ha? För när jag tar en minus kabel och nuddar kabeln till spridarna så öppnar de sig och då rinner det ner lite soppa och sen startar bilen i ngn sekund typ, alltså den förbränner det lilla som rann ner. Problemet är att den impulssignalen som säger till spridarna att öppna respektive stänga kommer inte fram. Kommer den signalen direkt från boxen eller går den via relä eller vilket håll kommer den? Kan det vara ett relä som e sönder?

MVH
Användarvisningsbild
av Sparkz
Ok, det är signalen från styrenheten som fattas...
Först och främst, vilket bränsle/tändsystem har du?
Har du gnista så är impulsgivaren på svänghjulet ok iaf.
av Leitsan
Sparkz skrev:Ok, det är signalen från styrenheten som fattas...
Först och främst, vilket bränsle/tändsystem har du?
Har du gnista så är impulsgivaren på svänghjulet ok iaf.
Hmm..Okej, det står Jetronic ngt på styrenheten till bränslestystemet och sen finns det en box till tändningen, motorn är från en 90:a. Jo gnista kommer ju och bilen startar på startgas. Jag har testat byta box men det hjälpte inte, det va exakt samma fel..?? Helt skumt. Men kan det vara ngt relä? Typ systemrelä eller ngt sådant?

MVH

(Väldigt tacksam för hjälpen)
Användarvisningsbild
av Sparkz
Systemrelät är också ok eftersom du har 12V till spridarna.

Separat tänd- och bränslesystem, ok. Då behöver bränslestyrenheten en varvtalssignal från tändsystemet för att nåt ska hända. Fattas den startar inte pumpen heller. En kabel som går mellan styrenheterna alltså. Nu glömde jag att kolla schema på jobbet IGEN! [bankar skallen i tegelvägg-smiley]
av Leitsan
Yes! Okej jag har kollat alla relän och dom e ok. Men bensinpumpen är inte kopplad till ngt utan går för fullt hela tiden så det kommer fram bensin till motorn och allt. Uttaget på boxen till spridarna är nr 13 så jag satte en sladd där och nuddade minus och då öppnade sig spridarna, alltså fungerar sladdarna hela vägen från spridarna till boxen. Sen när jag startade bilen och så nuddade jag med sladden då och då så höll sig bilen igång (dock jävligt ojämnt såklart). Från kabelhärvan till motorstyrningen är det 5 sladdar som ska kopplas samman med den andra kabelhärvan inne i bilen, eftersom jag inte har denna så har jag kopplat följande;
Sladdarna är:
Grå: +12V till tändning
Brun-blå: Varvräknare
Grå-röd: Bensinpump
Grön: Signal till instrumenthuset (från spridarna) för färddatorns förbrukning
Orange: Insignal från AC:n för att höja tomgången (hade ingen AC på bilen)

Jag har kopplat alla utom den gröna, oranga och gråröda till +12V. Och sedan är det plusmatning ute i motorrummet på den kabel som satt på + i donatorbilen och självklart jord. Det enda jag kan tänka mig är fel är i så fall databoxen men hur kan den bara gå sönder helt plötsligt liksom, allting funkade perfekt i den andra bilen.

(Jag ska leta upp den sladden mellan boxarna - har kopplingsscheman)

Kopplingscheman finns här: http://www.volvo-480-europe.org/volvo480/downloads.php

MVH
Volvo 740 fördelare

Det ör inte samma kabedragning. Det skiljer p[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och int[…]

DRL problem

Beter sig strålkastaren likadant om du anv&a[…]

Jag har besökt tre olika anläggningar so[…]