Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Erik85
#180467
Hej!
Jag får endast in extreme varmluft i kupen (acc urkopplad). För jag reglaget till det kallaste så blir det kallt, men ett snäpp mot varmare så blir det galet varmt direkt. Har märkt att det blir bättre när man kör några mil, men så fort du stannat och ska starta bilen igen efter 1 minut så är det varmluften som gället igen. :)

Någon som känner igen detta problem?
Tacksam för svar
mvh.
av DDD
#180491
Har du kollat så att styrenheten fungerar?

Är det inte en ECC du har? Om det är så kan du kolla felkoder genom att göra följande:

1. Vrid fläktvredet i auto.
2. Vrid Luftvredet i läge vent
3: Vrid Temperaturreglaget till max kyla.
4: Återcirkulationsknappen intryckt.
5. AC-knappen intryckt.
6. Starta bilen.
7. Vänta någon sekunder, tryck därefter ut AC-knappen.
8. Tryck in AC-knappen.
9. Har du gjort rätt så ger AC-knappen blinkningar i från sig.

Tyvärr så har jag inte tillgång till felkoderna men det kanske någon annan har?
av Röjne
#187694
Här kommer felkoder:
Fault Free System .................................... 111
Outside Temperature Sensor
Short Circuit To Ground ............................ 121
Open Circuit Or Short Circuit To 12 Volts .......... 122
In-Vehicle Temperature Sensor
Short Circuit To Ground ............................ 131
Open Circuit Or Short Circuit To 12 Volts .......... 132
Water (Coolant) Temperature Sensor
Short Circuit To Ground ............................ 141
Open Circuit Or Short Circuit To 12 Volts .......... 142
Alternator (D+ Signal Fault) ......................... 151
Solar Sensor ......................................... 161
Servomotor/Potentiometer
Open Circuit Or Short Circuit To Ground ............ 211
Short Circuit To 12 Volts .......................... 212
Servomotor
Incorrect 12-Volt Supply To Pins No. 17 & 18 ....... 213
Servomotor
Fails To Operate Within 10 Seconds ................. 214
ECC Control Panel
Faulty Temperature Control ......................... 231
Fan Motor Excessive Starting Current ................. 233
Power Unit - Incorrect 12-Volt Supply
Affected Output:
Coolant Valve .................................... 241
Bi-Level ......................................... 242
Vent ............................................. 243
Recirculated Air ................................. 244
Defrost .......................................... 245
Floor ............................................ 246
Fan (Maximum Speed Relay) ........................ 247
A/C Compressor ................................... 248
Radiator Fan Relay ............................... 249

Det är viktigt att innan kontrollen ta fram en stark glödlampa (eller låta bilen stå solen) och hålla ovanför solsensorn på höger sida på frontpanelen. Annars får du fel kod 161, vilket betyder att den är trasig.

Jag har ett konstigt problem med min 960 95:a. Kylan fungerar utmärkt men när kompressorn ska kopplas ifrån automatiskt så att den slutar kyla så dör motorn. Kompressorn klickar till några gånger och sen dör motorn. Mycket irriterade. Felkoden visar 1-1-1, dvs inga fel. Om man själv stänger av kompressorn men knappen med AC-knappen så händer inte detta.

Någon som har haft liknade fel ? Det mesta är bytt i AC:n, men inte själva kompressorn. Den fungerar ju och skapar kyla.

MVH Mats
av DavidU
#198656
Hur läser man av felkoderna på ECC-systemet? Pratas om nr 2 och nummer 6 här på forumet, bränsle och tändning. Men var läser jag av ECC-felkoder?

Felet på min ECC är den att kompressorn inte vill starta på "vanligt" sätt, genom att trycka på knappen inne i bilen. Drar jag en kabel från pluspolen direkt till kompressorn, startar den och ger bra kyla. VAD kan det vara, hände bara huxflux. OCH det är inte kondensorn eller att systemet är tomt!

Har en 945 -96 2,3S (lättrycksturbo)
Användarvisningsbild
av Claes74
#198753
DavidU skrev:Hur läser man av felkoderna på ECC-systemet? Pratas om nr 2 och nummer 6 här på forumet, bränsle och tändning. Men var läser jag av ECC-felkoder?

Felet på min ECC är den att kompressorn inte vill starta på "vanligt" sätt, genom att trycka på knappen inne i bilen. Drar jag en kabel från pluspolen direkt till kompressorn, startar den och ger bra kyla. VAD kan det vara, hände bara huxflux. OCH det är inte kondensorn eller att systemet är tomt!

Har en 945 -96 2,3S (lättrycksturbo)
läs inlägg nummer 2 i denna tråd.
Användarvisningsbild
av Claes74
#198756
DavidU skrev:Hur läser man av felkoderna på ECC-systemet? Pratas om nr 2 och nummer 6 här på forumet, bränsle och tändning. Men var läser jag av ECC-felkoder?

Felet på min ECC är den att kompressorn inte vill starta på "vanligt" sätt, genom att trycka på knappen inne i bilen. Drar jag en kabel från pluspolen direkt till kompressorn, startar den och ger bra kyla. VAD kan det vara, hände bara huxflux. OCH det är inte kondensorn eller att systemet är tomt!

Har en 945 -96 2,3S (lättrycksturbo)
finns en lågtrycksvakt någonstans på rören i motorutrummet, ta bort kontakten och mät med multimeter, ska visa 0 ohm. visa den motstånd så saknas det antingen gas eller så är sensorn trasig.
Användarvisningsbild
av Rookkeer
#203693
Har en Volvo 745 -91
med liknande problem som davidU har du löst det? eller gör du så som jag funderar på att göra koppla en lös strömbrytare till kompressorn.
har felsökt och får fel kod 1-1-1

Har någon något förslag?
/Rookkeer

Det där är bara lurendrejeri. Är sy[…]

Make dating stress-free and enjoyable with the bes[…]

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]