Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Red Dragon
#179398
Som rubriken lyder: Vart lyfter man V70 lämpligast? När jag använder min garagedomkraft, så lyfter jag bakänden i de nedre fästena till stötdämparna.
Men framtill är det ju rent av livsfarligt att lyfta? har fått uppgift från Volvo om att lyfta i golvet vid de trekantiga fästena. (Det är ju bara golvplåt?)
Finns det något bättre ställe (Balk)framtill att lyfta bilen på? Gärna med bild.
av Red Dragon
#179421
Menar du den tvärgående motorbalken? Finns det risk att ramen kan bli sned om man lyfter där?
Tycker det ser jävligt bräckligt ut? (smala fyrkantsrör)

Det vore suveränt om någon har bild på den säkraste lyftpunkten fram.
Användarvisningsbild
av Nexus
#179449
jag lyfter på motor ramen ungefär vid bärarms infästnigen. Men jag brukar använda trucken på jobbet och kör då en gaffel på vardera sida så lyfts båda hjulen :wink:
av *pettson*
#179451
Red Dragon skrev:Menar du den tvärgående motorbalken? Finns det risk att ramen kan bli sned om man lyfter där?
Tycker det ser jävligt bräckligt ut? (smala fyrkantsrör)

Det vore suveränt om någon har bild på den säkraste lyftpunkten fram.
då jag inte kan lägga upp en bild här så antar jag att det är nästa jobb att lägga en sån bild upp på hemsidan.. Hur och var man lyfter upp bilen.. :-)-)
av Red Dragon
#179458
"Helt suveränt" Pettson, tror att det är många med mig som vill ha vägledning om
säkraste lyftpunkt både fram & baktill.

Vi är alla mkt tacksamma för om du vill lägga upp bilder på din utmärkta sida.
av timebandit
#179511
Ja, är också nyfiken på det... Baktill brukade jag lyfta under/på bärarmsfästets bult(?) som heter "Hjälparmsfästbygel". Fram lyftde jag på kryssramsbalkens fäste/bult... Dock så märker jag att koppen till garagedomkraften glider när jag lyfter på dem placeringarna så jag har inte vågat lyft bilen på snart 1år :/ Vågar inte ens byta hjulen själv längre pga att jag är rädd att skiten skall glida för mycket och göra sönder nått.

Edit:
Hittade en länk till en bild på vart jag lyfte bilen fram... Är detta rätt?
Så koppen omsluter runt bulten.... Men likt förbannat så glider koppen på domkraften.
Om jag införskaffar tex "Jack Pad" http://www.biltema.se/products/product. ... emId=82782 och lyfter på mitten av den plattan som är på bilden, vore det bättre?
av timebandit
#179547
Kena skrev:Domkraftsfästet mitt på bilen funkar ju utmärkt när man ska byta däck, lyfter ju både fram och bak.

Du menar dem fästena för orginaldomkraften som lyfter hela sidan? Nej tack, tänker inte använda orginaldomkraften mer än nödvändigt... Man kan väl inte lyfta i orginalfästena på sidan med en garagedomkraft?
av Kena
#179564
Inga problem, lägg bara en gummibit eller nått mjukt i skålen på domkraften så du inte skadar rostskyddet. Org. lyften kan du stoppa undan, använd bara den i kristider.

Funkar :-)-)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8
Löjliga priser XC70

Ja, jag är ju bara en, så det kan v&au[…]

Oljeförbrukningen d5244t12

På min -16 så är den försumb[…]

Om framhjulen spinner är där väl […]

Man kan ju jämföra ohm-värdet man f[…]