Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av bilman
Dags för NYA som.däck för 745 med mycket mil kvar att köra.Funderar på 185/65R15.Varje däckfirma jag pratade med försöker kränga sitt märke och sablar ner de andras.Kör mycket på sommaren, vill ej ha regummerad, däck som lätt vattenplana osv.Räknar med en kostnad 3600-4000:-.Någon rekommendation av visst/vissa mårken?
av kudden
hej.går du in på radron.com kan du för 25 kr få läsa en test som råd och rön har gjort med 33 olika sommardäck.man kan betala med sms eller på tel.räkningen och få det hemladdat direkt.
Användarvisningsbild
av Fluffen
Uppfattningen jag har om michelin är att de är ganska hårda men det kanske har ändrat sig nu, jag vet inte det var länge sedan jag körde på michelin.
Jag skulle rekomendera Pirelli de är ganska mjuka, de gör underverk på en gammal stötig bil. :lol:
Tyvärr så slits de snabbare än t ex michelin men man kan inte få allt. :D
av DDD
Fluffen skrev:Uppfattningen jag har om michelin är att de är ganska hårda men det kanske har ändrat sig nu, jag vet inte det var länge sedan jag körde på michelin.
Jag skulle rekomendera Pirelli de är ganska mjuka, de gör underverk på en gammal stötig bil. :lol:
Tyvärr så slits de snabbare än t ex michelin men man kan inte få allt. :D
Håller med pirelli slits ganska mycket men det beror på min körstil så det märket passar inte mig.
Kör förnärvarande med Dunlop vilket passar mig och mina 17" polaris alldeles utmärkt.

MVH
av 945S
Som sagt, läs lite aktuella tester. Jag har genom åren fått intrycket att Continental verkar ha en väldigt jämn och hög kvalitet, att döma av testrapporter alltså. Men huvudsaken är nog att man håller sig till etablerade märken. Jag måste instämma i omdömet om Michelin också, de är sannolikt bäst på just slitstyrka, och av hög kvalitet i övrigt också.
av bilman
Hej! Tack för råden! Ska man ge akt på däckbeteckningen? Här rekommenderas Nokia i3.En däckhandlare påstod att det är mycket klagomål på Nokia.Funderar på Continental för 900kr/st(dyrt?),men hörde mig hos Volvo och då kostar det 1400:-/st.Kan det vara möjligt med så stor skillnad på priset,jag menar diff på 500kr/st? Eller finns olika kvaliteter på Continental?
av kudden
Däckhanlaren tjänar väl inte så mycket på nokia.För övrigt är just däck dyrt hos bilia men dom påstår ju att varje däck testas.vem vet?Kanske bättre med en däckhandlare.Nu måste jag gå tillbaka och titta på färjestad-frölunda på TV.frölunda ligger ju under just nu med 2-1 :(
av 945S
Tillverkarna har väl olika varianter beroende på vilken typ av bil däcken skall sitta på (kolla på tillverkarens hemsida). Sportbil, bruksbil etc. Ang. priset så kan det ju vara intressant att jämföra med övriga utgifter. Även om de kostar tusen kronor styck så är det ju inte speciellt mycket mer än en 5-6 fulla tankar bensin, men däcken kommer troligen hålla gissningsvis 20 ggr längre... Så jag skulle säga att det är dumt att snåla på däcken.
Nytt UX

Vi håller oss i denna tråd. https://ww[…]

Volvo car UX

Hur kommer det sig att ni ändrar fläkt o[…]

Xenonljus xc60

Dessa köpte jag https://www.24.se/fordon/bilt[…]

Batterifråga?

Varför inte bara öppna och kolla? Intr[…]