Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Claes74
Hade samma problem med en 240 88 för många år sedan, detta och flera andra spökerier som att köra i vatten pölar så gick bilen som en potta skit och, det mest irtiterande problemet var det du beskriver men denna bilen brukade gå igång efter att jag nästan malt slut på batteriet och då gick den hostigt en stund.
Brydde mig inte om detta utan körde bara med bilen, ca ett år senare så haverrerade den totalt och gick knappt att köra alls och detta hände naturligtvis 35 mil hemifrån i helsingör med bagagen full av öl.
Haltade till volvo i hbg och de bytte Luftmassemätaren och efter det försvann alla spökerier.
Vågar inte lova att detta är ditt problem men det vore ju bra om du kunde låna någon kompis sådan och prova.
Vet inte heller om du har samma insprutningssystem som denna, på 240:in satt det LH 2.2 eller 2.4.
Användarvisningsbild
av Claes74
kollade upp i vadis och din bil har LH 2.4

Glömde skriva också att när min bil skulle startas ljummen så fick jag starta med nästan full gas och då gick den igång hostande och efter en stund gick den rent.
av SteffeB
Tror också på LMM, hade samma kod på min 90:a (LH2.4) och bytte tempgivare, kollade tjuvluft etc, men efter ett provbyte med en kompis LMM så var det bara att åka till skroten och köpa en bättre beg, nu har den hållt i ca 8000 mil.
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Mät LMM istället. Ingen mer än butiken tjänar på att du handlar och testar olika delar...
Det enda du behöver, är ett enkelt multiinstrument...
av blådiesel
Hur mäter man LMM med mätinstrument, eller vad mäter man. Vilka värden skall instrumentet visa. Är hemma på elektroniken men saknar referens info. Tack för hjälpen. :D
Användarvisningsbild
av Sparkz
Dra tillbaka gummit på kontakten så du kommer åt att mäta med den inkopplad. Siffrorna står där med:
1. Jord Ska ligga på 0 volt (nähä)
2. Signaljord -"-
3. Signal 1,4 V med tändningen på, 2,5 V på tomgång, ökar med luftmassan. (När du gasar alltså...)
4. Renbränning Voltmetern ska pendla upp mot 4 V 1 s efter att har stängt av motorn.
5. Matning 12 V

Koppla ur kontakten och mät motstånd mellan 2 och 3. 2,5-4 Ohm beroende på temperatur.

Renbränningen: Det fastnar alltid lite skräp som bränner fast på tråden, därför värms den upp tills den glöder varje gång du stänger av motorn. Det är enklare att kolla direkt om det funkar än att mäta: Knäpp loss massemätaren från luftfiltret och titta i den när en medhjälpare stänger av så ser du om det glöder till i tråden.
För att inte bränna av i onödan händer inget om motorn bara har gått på tomgång innan. Rusa upp motorn en gång innan du stänger av.

1 och 2, jordar: Mät lite mellan minuspolen och insuget och stift 1 på massemätaren, max nån tiondels volt i spänningsfall där. Med motorn igång så det blir lite belastning, ingen ström - inget spänningsfall.
Signaljorden går direkt till styrenheten just för att undvika problem med skillnad i jordpotential.
av blådiesel
Tack Sparkz, det var god information - Kanooooon! Nu undrar jag, finns det litteratur man kan läsa sig till fakta och funktion om hela systemet, helst komplett information från allt mellan LMM och datorn, hela el och bränsle/luft systemet. Jag har en Volvo 940, 230FB. Allt av intresse.

Tack än en gång till Sparkz!!!!!
Val av motorolja

Det där med oljor en underlig följetong.[…]

Den stora annons-tråden

@fjohan82 , Ja jösses, kan bli nästa &q[…]

Fått hem paketet från Aeromotors med n[…]

Volvo car UX

På grund av skiftet mellan vinter och v&arin[…]