Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av camaro69
Kolla handbromsbackarna snarast. Materialen separerar p g a dåligt lim.

Har du otur kan klacken till spindeln gå sönder om det låser helt. Bara spindeln kostar ca 4 papp + hjullager och lite annat smått och gott. :cry:
av LMJ
Vänta inte för länge, utan kolla upp detta snarast. För mig släppte backarna i limningen och kilade sig i mellan så det blev tvärnit på en sida.
Klacken på spindeln gick av, men Volvo har ryckt upp sig och gjort ett renoverings kit så man slipper bya hela spindeln.

v70 -02
Användarvisningsbild
av A80TD
Tack för era svar!

Jag ska ändå snart lämna in bilen för byte av styrleder. Ska be att få bromsbackarna kollade också då.

Kanske det är lika bra att ha med en uppsättning nya bromsdelar. Var tycker ni man ska köpa handbromsbackar+mont.sats? Volvo, Biltema, Mekonomen, OK eller annan?
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
A80TD skrev:Tack för era svar!

Jag ska ändå snart lämna in bilen för byte av styrleder. Ska be att få bromsbackarna kollade också då.

Kanske det är lika bra att ha med en uppsättning nya bromsdelar. Var tycker ni man ska köpa handbromsbackar+mont.sats? Volvo, Biltema, Mekonomen, OK eller annan?

Jag har för mig att man får en viss garanti på arbetet om man köper Volvo Original och låter en Volvo-verkstad montera grejorna ?:-/ ?:-/ Eller var det bara på servicen det gällde, 1 års servicegaranti ?:-/ ?:-/

/Kalle ??:-/
av JohanH
LMJ skrev:Vänta inte för länge, utan kolla upp detta snarast. För mig släppte backarna i limningen och kilade sig i mellan så det blev tvärnit på en sida.
Klacken på spindeln gick av, men Volvo har ryckt upp sig och gjort ett renoverings kit så man slipper bya hela spindeln.

v70 -02
Har samma problem och ringde till Bilia i Täby för att få tag i ett renoveringskit men dom visste ingenting om det. Vid frågan vart jag kan vända mig fick jag svaret - "ingen aning".

Var får man tag kitet?
av JohanH
JohanH skrev:
LMJ skrev:Vänta inte för länge, utan kolla upp detta snarast. För mig släppte backarna i limningen och kilade sig i mellan så det blev tvärnit på en sida.

v70 -02
Har samma problem och ringde till Bilia i Täby för att få tag i ett renoveringskit men dom visste ingenting om det. Vid frågan vart jag kan vända mig fick jag svaret - "ingen aning".

Var får man tag kitet?
Bah, ringde till Bilia Haga norra på vinst och förlust och killen där visste direkt vad jag frågade efter. Hade 5 på lager. Skall man behöva ringa till flera Biliaverkstäder för att få prata med någon vettig person?
av Arne
Kvalitén på Volvos handbromsbackar är katastrofusel, det kan knappast vara sämre att köpa från Biltema eller någon annan. Antagligen något billigare dessutom. Volvo känner väl till problemet med handbromsen, men är tydligen inte intresserad att göra något åt det så länge de kan sälja en massa reservdelar och verkstadstid. :evil:
av JohanH
Tänkte jag kunde visa en bild på hur kitet ser ut för att laga klacken till handbromsbackarna.
Kitet består av en stålbygel med fastsvetsad klack. Det medföljer två skruvar som man fäster i befintliga skruvhål i spindeln efter att ha skruvat ur två orginalskruvar.
Kostnad 675 SEK. En begagnad spindel från skroten skulle kosta 2300 SEK + jobb och hjulinställning.
Kitet var en baggis att få dit själv...

Tack för tipset LMJ!

Bild
Användarvisningsbild
av camaro69
Fy f-n. Rena rånet. 675 kronor.

cs bilteknink säljer exakt lika prylar för 327,50 kronor. Jag tycker det är åt hel---e för mycket. Materialkostnaden för kitet ligger väl under kronan.

Tror att jag ska starta tillverkning :wink:
av Arne
Det ä sådana här saker som gör att man börjar ifrågasätta Volvos kvalité. Fanns viljan att lösa problemet så skulle Volvo redan ha gjort det, men tydligen saknas den.
Volvo appen

Jag får trycka väldigt många g&ar[…]

Hastighetsmätare 760

Är tyvärr inte sånt hjul i dessa m[…]

Löjliga priser XC70

https://www.tradera.com/item/1001/715984444/volvo-[…]

Bytte tändspole det första jag gjorde. I[…]