Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ulv
Hej

Jag är en Volvoentusiast som har läst mycket på forumet och fått massor av bra information.

Nu har jag ett specifikt problem med min ögonsten. Jag har en V70 2,4T -02 Jubileum som det inte går att låsa längre, vare sig med larmfjärren eller nyckeln. Dock hör man att upplåsningsfunktionen fungerar. Felet har kommit i stort sett med en gång. Ett par gånger har det hjälpt att starta bilen, sedan har det fungerat men nu är låsfunktionen helt död. Det gäller samtliga dörrar och med samtliga nycklar, ingenting händer när man försöker låsa bilen.

Hur åtgärdar jag detta på bästa sätt? Jag antar att det är verkstaden som gäller men det vore trevligt att veta vad felet är och vad det kan kosta. Är det också ett symptom på ett känt fel med centrallåset? Är det mjukvarurelaterat eller är det någon specifik komponent eller modul som behöver bytas? I samband med detta tänker jag be dem utföra en total uppgradering av all mjukvara i bilen, detta har ännu inte blivit gjort.

Finns det något ni rekommenderar att jag ber dem titta på och eventuellt åtgärda när jag ändå är där, jag köpte bilen för ett halvår sedan och känner inte dess historia mer än att det är en regelbundet servad tjänstebil med drygt 20000 mil på mätaren och en ägare som köpt ut bilen själv.

Tack så väldigt mycket på förhand.
Användarvisningsbild
av greeeken
Låter ju nästan som om nån säkring gått.
Men det gissar jag påatt du kollat.
Men du har rätt de är verkstan som gäller.
av ulv
Hej

Tack för tipset. Nej, det är inga säkringar.

Jag har kollat med att låsa inifrån och låsa upp med fjärrkontrollen och det fungerar så det har med den yttre låsfunktionen att göra. Jag har även kopplat ifrån batteriet som står på laddning nu. Antingen den centrala kontrollmodulen (CEM) eller något i förardörren, förmodligen det förra är felet enligt vad jag kan begripa, jag vet inte hur det är kopplat. Har iaf bokat tid på verkstaden nu.
av ulv
Jag bokade tid på verkstaden men innan jag åkte dit laddade jag batteriet ett par dygn och när jag skulle ta bilen igen fungerade centrallåset.

Om detta beror på att det matas med högre spänning så att något som kärvat har lossnat eller om det beror på att den stod i garage och därför har torkat upp vet jag inte. Kanske kommer det att börja strula igen men jag avvaktar med att felsöka.
Användarvisningsbild
av greeeken
Vänta nu
Hur gammalt är ditt batteri
Ett gammalt trasigt batteri kan medföra alla möjliga fel
av ulv
Tack för tipset.

Jag vet inte hur gammalt det är, kan man se det någonstans? Det kan ha suttit där sedan bilen tillverkades men bilen startar utan problem och det verkar friskt.
Råd vid motortvätt

Enda nackdelen är väl att det fortare bl[…]

Tackar! Är det i så fall navringar som […]

Nordic Plus vs Ultra

Nu vet jag inte om det gäller V60 eller XC60,[…]

Har du flyttat över spridarna från gam[…]