Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#178029
Tack för alla tips, eftersom jag lämnade tillbaka verktyget så kan jag ju inte förstärka det, skulle inte kunna det ändå eftersom jag inte har tillgång till svets.. Men på något vis måste jag fixa till det här med andra ord. Får beställa en från biltema istället och prova med deras istället då.

Och ja förresten, jag drog moturs. 8)
#178103
LMJ skrev:Kör en skruvmejsel igenom fitret och vrid. En chansning med det brukar fungera..


V70 -02, snart V70-06
blir svårt då det sitter ett insattsfilter på bilen i en plastbehållare :wink:
#204483
Jag har en ytterligare fundering angående det här ämnet. Tänkte att det är väl kanske bättre att fortsätta på den här tråden än att skapa en ny.
Jag har inte löst problemet som jag hade här ovan, utan det har fortfarande inte gått att få loss filtret. Nu undrar jag om det kanske kan vara så att filtret sitter fast så hårt för att jag båda gångerna glömt att öppna påfyllnings locket? Klantigt att inte göra det, jag vet, men av någon anledning så har jag inte gjort det någon av dom här två gångerna som jag har försökt byta olja på den här bilen.

Är det möjligt att det kan ställa till det så att det blir ett slags vacuum kanske så att det sitter fast så hårt? Känns som att jag är ute och trevar efter en lösning nu, men allt är ju värt att prova, men jag vill höra vad ni tror om det värt en chansning?
#204490
Du, de e läge å byta filter för länge sen, nu, va!

Nej, påfyllnaden har inget med det att göra.
Lämna in bilen på en OK-verkstad så har dom bytt filter på 10 min o 100:-. Sen kan du klura på hur du ska göra i framtiden. :wink:
Jag kan hålla med om att filterkonstruktionen är onödigt strulig.

Mvh
#204523
Ja jag vet att det borde ha gjorts redan, men det jävla oljefiltret vill inte lossna. Men i värsta fall så får jag väl åka till nån billigare verkstad och få det fixat.. Jag vill helst försöka få det att fungera själv, för jag tycker det är så konstigt att filtret sitter så hårt, det är något som inte är som det borde känns det som. Jag har bytt många oljefilter förr och dom har aldrig suttit hårt ens, man har fått loss enkelt, det är så jag har uppfattningen av att det borde vara här, det känns som att det har sugit sig fast eller något, det är väl lite därför jag tänkte om det kan bli den effekten om man inte öppnar locket på ovansidan, för det har man ju fått lära sig att man ska göra så att oljan rinner ut bättre..
#764773
Jag skulle lossa oljefiltret igår, men med en "vanlig" tång gick det inte eftersom det var för trångt.
Så; jag köpte en filterhylsesats på Swedol, väldigt likt den på Biltema f ö, men INGEN hylsa passade....
Såg i tråden att det skulle finnas på Mekonomen, men hittar inget på deras hemsida.
Swedol har lösa hylsor, men frågan är om de passar.... Bilen är en V70 2,4T -01.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]