Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
Peter Karlsson skrev:
V70BiFuel03 skrev:Peter!
En sista fråga.... du sade att det behövdes ett relä.... vilken typ av relä ska man köpa då?

Tjenare igen.....

När jag hade tittat på schemat som jag fick av "27", så ser jag på sidan 84 i pdf dokumentet att jag inte hade behövt att sätta reläet
utan hade direkt kunnat koppla pin 2 på WF II till D:16, Den gula kabeln... Men jag orkar inte ta bort reläet nu.

Men det är ju att tänka på för din del, så slipper du reläet.... Men kolla för säkerhets skull att ena ledaren ifrån varningsblinkersknappen går till jord, så att det är samma koppling. Men det borde det vara eftersom det är samma årsmodell.

Länk till schemat http://pliki.volvo.techno.org.pl/volvot ... n_3_39.pdf

Lycka till !!!

Tack för din hjälp Peter ! :)
V70BiFuel03 skrev:Då var WhipFlash II beställd..... bara & vänta otåligt & boka tid till min mek så att han kan installera grejerna :D

Kanske blir en snyggare installation med en bilelektriker, Men jag lyckades rätt bra för att vara hemmapulare :mrgreen:

MVH Peter
V70BiFuel03 skrev:Då var WhipFlash II beställd..... bara & vänta otåligt & boka tid till min mek så att han kan installera grejerna :D

Hur går det för dig ?? Har du fått i whipflashen ännu eller ??

Grannen skall köpa en till sin grabbs A-traktor. En ombyggd lastbil ?:-/ Det är väl mest en stylingpryl för honom.
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
Peter Karlsson skrev:

Hur går det för dig ?? Har du fått i whipflashen ännu eller ??

Grannen skall köpa en till sin grabbs A-traktor. En ombyggd lastbil ?:-/ Det är väl mest en stylingpryl för honom.
Nix, beställde den från Nicetech i fredags (29/2) & har inte fått den än..... ska maila dem om jag inte fått den på posten senare idag. Vet ju inte om de (Nicetech) verkligen har dem i lager eller ifall de beställer in dem efter att de får beställningar.....
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
Fick svar från NiceTech & de skickar den idag.

MEN, snackade just med en volvo mekaniker & enligt honom så verkar det som att det kan bli problem med besiktingen av bilen (för att inte tala om eventuella böter om farbor blå stoppar en med whipflashen installerad....). Då jag kontrade med att senaste modellerna av volvo har denna funktion integrerad så är detta (enligt min mek) på väg att tas bort av volvo .....

Jaha.... Whipflashen är ju beställd så jag ska ta med den till min mek i slutet av nästa vecka så att han kan se hur omständig installationen är så att han på så sätt kan avgöra huruvida det är lätt att återställa om nu svensk bil provning sparkar bakut.
V70BiFuel03 skrev:Fick svar från NiceTech & de skickar den idag.

MEN, snackade just med en volvo mekaniker & enligt honom så verkar det som att det kan bli problem med besiktingen av bilen (för att inte tala om eventuella böter om farbor blå stoppar en med whipflashen installerad....). Då jag kontrade med att senaste modellerna av volvo har denna funktion integrerad så är detta (enligt min mek) på väg att tas bort av volvo .....

Jaha.... Whipflashen är ju beställd så jag ska ta med den till min mek i slutet av nästa vecka så att han kan se hur omständig installationen är så att han på så sätt kan avgöra huruvida det är lätt att återställa om nu svensk bil provning sparkar bakut.

Hmm... Jag vet inte vad teknikern tänkte på när han sa detta eftersom besiktningen inte ens märker att den sitter där och den dagen som en polis ser att du har den är han nog tacksam för det, för då fanns det nog en anledning till han såg det och om han bötfäller en sak som kanske räddade hans egen hälsa så bör han inte vara polis längre. Dessutom har jag provbromsat framför många polisbilar utan att någon reagerat :oops:
Jag ringde dessutom och frågade på vägverket som sa att det skulle ha varit godkänt redan nu, i samma godkännande som för cyklar med rött blinkande ljus bak, men att det var nåt formellt som skulle ändras först. Jag har dessutom läst igenom vad som krävs för att få blinka och det stämmer som dem skriver på whipflashs hemsida och den uppfyller alla krav som ställs.

Varför skulle volvo ta bort en funktion som är lagligt i hela europa nu. Härom dagen såg jag dessutom en sån där liten ful mopedbil som oxå blinkade när han tvärnitade. Jag höll på att skratta på mig :lol: Han körde väl i max 40 tror jag.... Men det är ju kanon, Men jag vet inte om det var inbyggt eller om det var en whipflash som satt i den ??

Hur skulle bilprovningen kunna märka den när den aktiveras först när du tvärnitar eller krockar ?

MVH Peter
Användarvisningsbild
av Brainy
Även jag har svårt att tänka mig att volvo skulle tabort denna funktion på sverigemarknaden! Det är ju ändå typ-godkänt inom eu :roll:

Nu har jag svårt att se att jag kommer köpa en Volvo igen som inte har denna funktion som standard men jag skulle inte ha några moraliska betänkligheter med att eftermontera. Men visst, ska man hårddra det så är installation lika med att ni måste vara beredda att ta böterna om ni skulle bli stoppade.

Peter: Jag tog mig friheten att fixa din quote i fg. inlägg som blivit lite galen.

Mvh
Anders
V70BiFuel03 skrev:Jo jag håller med er..... Fan ta eventuella regler! Jag ska ha min Whipflash installerad.... så är det med det :) :wink:

Allihopa minns väl när det såldes extra bromsljus, som man satte upp till på var sida.. polisen bråkade ett tag och
numera sitter det ett tredje bromsljus på i stort sett alla bilar och folk sätter dit extra ljus, men nu har man insett att man inte
skall bråka om sånt som höjjer säkerheten. Men hade whipflashen varit något som blinkar i takt med stereon hade jag aldrig satt
in dem !!

Har du inte fått din WF II-C ännu ? Dem har väl gått åt som bara den eftersom dem gjorde mycket reklam på mässan i gbg.
Först träffade jag på dem i jönköping på elmia när jag köpte whipflash I, som jag inte tyckte var så jättebra men den fyllde sin funktion och alla kompisar var mäkta impade och några köpte den oxå, sen springer jag på samme kille här i göteborg på mässan
när dem lanserar sin nya WF II modell, Snacka om att världen är liten !!

Blinka på kompisar :oops: Och ha det så länge !

MVH Peter

Hej Har samma fel här, har haft isär t&a[…]

V90 problem släpvagnsbelysning

Jag köpt hem Mcase-säkringar för a[…]

Pigg v70 vs slö v70

Hej. Har haft en v70n från -00 i snart 10 &a[…]

Hej! Tygmattan är blöt. Även den gr[…]