Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#177882
Jag har en snabb fråga om någon duktig kan tipsa mig hur jag kan göra.

Häromdagen skulle jag byta olja själv på min V70, jag hade fixat specialverktyget och den rekommenderade oljan från Mobil1, köpte även ett origianfilter hos volvo.

Sen när jag står där inne på macken och har precis tappat ur oljan klart och ska ta loss filtret så märker jag att det sitter ganska bra, Volvo gjorde senaste servicen så dom har väl dragit åt med maskin kan jag tänka mig. Men problemet är att specialverktyget gick sönder, det small bara till så lossnade en svetsning för hålet där man sätter i spärrskaftet.

Nu undrar jag hur ni tycker jag ska göra, kan jag vänta till nästa service, eller bör jag serva igen inom 500 mil eller kanske 1000? Vad säger ni?
Senast redigerad av 1 viffer, redigerad totalt 0 gånger.
#177887
Ja precis, jag har bytt oljan, men inte filtret, nu är det ju så att verktyget gick sönder och jag har ingen lust att chansa och köpa ett till, vad kan det bero på att jag inte fick loss det utan att verktyget gick sönder istället?
Senast redigerad av 1 viffer, redigerad totalt 0 gånger.
#177890
Ja exakt en sån. Dom fyra prickarna på ovansidan är svetspunkterna som det gick sönder vid så att brickan under som är den som håller fast spärrskaftet lossnade.
Senast redigerad av 1 viffer, redigerad totalt 0 gånger.
#177891
de brukar ju hålla bra. så förbaskar hårt brukar ej filtret fastna. jag hade köpt ett nytt prova med. du har ej kvar garanti på det som gick sönder??
eller så svettsar du på en vanlig hylsa på det trasiga och får ett som håller
#177892
Jo jag åkte till mekonomen och bytte tillbaka det, men dom hade inga fler hemma så jag kunde inte byta det så jag fick pengarna tillbaka istället.
Ja jag blev överraskad jag också att det gick sönder. Har bytt olja många gånger, men aldrig råkat ut för något liknande, då var visserligen min förra bil en 850.. lite annorlunda filter då..
#177938
Oljefiltret skall spännas med 25 Nm, vilket inte är mycket. Du måste ha vridit åt fel håll om du fick verktyget att gå sönder eller så var det väldigt dålig kvalite på det. Dessutom är filtrets hölje av plast så gängorna går nog ganska snabbt sönder om man börjar vrida med våld.
#177939
viffer skrev:Jo jag åkte till mekonomen och bytte tillbaka det, men dom hade inga fler hemma så jag kunde inte byta det så jag fick pengarna tillbaka istället.
Ja jag blev överraskad jag också att det gick sönder. Har bytt olja många gånger, men aldrig råkat ut för något liknande, då var visserligen min förra bil en 850.. lite annorlunda filter då..
principen på lossa filter är densamma. lossa det moturs vilket du vet efter som du bytt filter tidigare.
men det kan suga fast ganska bra även om man bara drar åt det med bara handkraft.
Jag drog alltid bara åt filtrena med handkraft men när kunden sedan servade 1 år senare får man ej bort det utan avdragare.
Olja på oringen och den tätar och sväller lite ,samma om du har vanligt filter .
Köp en ny avdragare och så tror jag du får loss det och kan byta filter.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Weber 32dir på en b20

Skumt, B20A har enkel förgasare, oftast Strom[…]

Man kan halvera priset helt enkelt genom att s&a[…]

V70 startar inte (klickar)

Har fått hem en v70 d4 2011 som inte vill so[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]