- ons 05 mar 2008, 10:25
#177639
Hej
Som tidigare tipsare redan sagt. Lampblinkandet indikerar ett fel i systemet. Det står omnämnt i bilens instruktionsbok. "Uppsök verkstad om felet kvarstår nästa gång" står det. :(
Du kanske redan fixat ditt problem med ac -fläktarna i innertaket. Samma sak hände på min brors bil 855-96. Peta lös plastkåpan och använd tryckluft, dammsugare och eventuellt en liten trästicka för att få bort dammet som gör att fläktvingarna inte fungerar. Gör så på båda sidorna.
Ett annat vanligt förekommande fel som uppstår med ac:n är detta. Kompressorns elektromagnet orkar inte suga in plattan/tallriken där remskivan sitter. Står du med motorn igång hör du ett klickljud när ac:n drar igång. Då sugs/dras plattan mot kompressorn och dess inre axel snurrar med. När kompressorn är urkopplad frihjular plattan och axeln står still vilket syns då plattan följaktligen också slutar snurra. Kan ses om man står på bilens högra sida och tittar ner mot kompressorn. Det som inträffar efter några år och mil är att plattan slits varje gång den går i ingrepp så avståndet för elektromagneten blir för stort. Då funkar inte längre ac:n men kan ibland fungera till och från.
Det går att plocka bort de shims(distansbrickor) som sitter mellan platta och magnet utan att tappa kylmediet ur systemet. Rätt mycket jobb,men jag och brorsan lyckades efter tips från Volvo.
Man lossar remmen,ac:ns fästskruvar, hissar upp bilen sätter pallbockar bakom framhjulen, tar bort plastkåpan under motorn, sänker ner hjälpramen så motorn kommer längre mot golvet och vrider ner ac:n utan att lossa slangarna. En M10 bult sitter i änden av plattan. Sedan drar man av plattan utan att bryta i den för då skadas den. Vi gjorde en avdragare och ett verktyg speciellt för ändamålet annars snurrar plattan runt när man skruvar.
Ett verktyg för att hålla plattan still gjordes av plåt, rund och stor som själva plattan ca 10-12 cm diam med en ursågad trekant (formad efter plattan). På den svetsade vi ett plattjärn att hålla med.
Avdragaren gjordes med hjälp av en pappmall av plåt med en påsvetsad mutter och en bult att skruva in. Tre hål borrades i avdragaren för att kunna fästa den i plattans tre gängade hål med hjälp av tre M4 ? skruvar. Skruven i plattans mitt sätts tillbaks några varv och sedan smäller man på avdragaren. Den påsvetsade mutterns bult drivs mot originalmutterns skalle och då dras plattan lös. Man kan få göra om processen med en längre mittbult men måste vara lite försiktig. Vi gjorde nog avdragaren i klenaste laget eller så satt plattan väldigt hårt fast. När den kommit loss från sina splines så tar man bort några shims (distansbrickor) och sen så är det bara montera tillbaks i omvänd ordning.
Vi hade nyligen just fyllt i kylmedium då vi trodde det var för lite ,brorsan känner en kille som jobbar på en kylfirma där det gick på halva priset jämfört med Volvo. Hade känts onödigt att behöva göra om.
Det är lite småtrångt att jobba för man får bara in en hand mellan kompressorns platta och plåten i motorrummet. Arbetet tog 4-5 timmar men sparade 5-7000kr. På Volvo demonteras kompressorn och kylmediet sugs ut. Reservdelen, plattan kostar ca 2500kr sedan fylls och trycktestas systemet. Dyrt,dyrt...att uppsöka verkstad när man kan göra själv. :)
Senast redigerad av 1 Örnen, redigerad totalt 0 gånger.
Raka rör tuta och kör