Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av vrålvolvon
Hej!

Nu har jag bytt tandhjulet på en bilverkstad. Men nu när jag skulle radera felkoderna så lyser dioden i diagnos uttaget hela tiden när jag har den på sockel 3 i A modulen och ABS lampan tänds så fort man stoppar ner kabeln i sockel 3. vad kan detta vara för fel?, såg också att det var överfullt i oljebehållaren men det kan väll inte bero på det? jag for ut och testkörde också och ABS lampan lyser så fort ABS funktionen går in.

jag har en felkod i sockel 2 modul A som hör till bränslesystemet och det är 3-1-1 = signal från hastighetsmätaren saknas

kan det då vara hastighetsgivaren som det är nått lurt med?, hur många ohm ska den vara på ? men hastighetsmätaren fungerar som den ska...

Snälla hjälp mig

Vlädigt tacksam för svar, mvh/Nicklas.
av *pettson*
vrålvolvon skrev:Hej!

Nu har jag bytt tandhjulet på en bilverkstad. Men nu när jag skulle radera felkoderna så lyser dioden i diagnos uttaget hela tiden när jag har den på sockel 3 i A modulen och ABS lampan tänds så fort man stoppar ner kabeln i sockel 3. vad kan detta vara för fel?, såg också att det var överfullt i oljebehållaren men det kan väll inte bero på det? jag for ut och testkörde också och ABS lampan lyser så fort ABS funktionen går in.

jag har en felkod i sockel 2 modul A som hör till bränslesystemet och det är 3-1-1 = signal från hastighetsmätaren saknas

kan det då vara hastighetsgivaren som det är nått lurt med?, hur många ohm ska den vara på ? men hastighetsmätaren fungerar som den ska...

Snälla hjälp mig

Vlädigt tacksam för svar, mvh/Nicklas.
Kör med bilen.. döda den genom att ha 3:An i och släppa upp kopplingen medans du håller på bromsen. STÄNG INTE AV TÄNDNINGEN.. nu kan du läsa ut och se om 3-1-1 är kvar.. Du kan nämligen inte få noll om bilen inte är körd..Den har ju aldrig mottagit signal då.
I övrigt låter det som om din testmodul fått fnatt.. ELLER om styrdonet hängt sej. Nolla strömmen på bilen och se om problemet kvarstår.. OM det kvarstår så kika på en skrot efter en annan diagnosenhet..
av *pettson*
vrålvolvon skrev:Hej!

Vart är styrenheten till ABS bromsarna jordad nånstans?

Väldigt tacksam för svar, mvh/Nicklas.
Den är jordad via chassiejord på flera punkter. Anslutningen sitter faktiskt framför batterihyllan på rambenet.
Användarvisningsbild
av vrålvolvon
okj, men diagnosen fungerar utmärkt på dom andra socklarna så då kan väll inte diagnosenheten vara felande?, styrenheten har jag bytt, visst det kan vara fel på den men jag har två stycken så jag testade den andra också och då lyser lampan hela tiden men det går att läsa av felkoderna. Vore ju förarjligt om båda styrenheterna skulle vara trasiga... :???: Det blev samma problem för en vecka sedan också och då lät jag bilen stå i ca ett dygn och tog upp och satt tillbaka säkringarna för ABS bromsarna 9,14 och 29 samt nr 12 som är för bromsljus lr stoppljus. Sedan så testade jag diagnosenheten igen och då gick det att läsa av felkoderna men det var ingen felkod som låg på, utan det blev 1-1-1. I dag hände samma sak när jag skulle ut och flytta på bilen efter att ha bytt olja, filter och bromsskivor fram, då lyste ABS lampan hela tiden då jag körde och när jag stängde av bilen och startade den igen så slocknade lampan i vanlig ordning. Efter en timmes felsökande så hittade jag ett mystiskt fel, nivågivaren till bromsvätske behållaren verkade glapp, när man rörde på den då motorn var igång började ABS lampan att lysa, men jag kopplade då bort givaren och testade att köra utan den, men det blev ingen skillnad utan ABS lampan tändes så fort ABS bromsarna gick in då man trycker på bromspedalen. NU så fungerar ABS bromsarna och ingen lampa lyser MEN diagnos dioden lyser fortfarande då man har kabeln i sockel 3 på modul A.

Kan det vara så att styrenheten är dåligt jordad som är felorsaken?

jag har bytt aggregatet,styrenheten, bakre givarna och tandhjulet vänster fram .... :???:
Användarvisningsbild
av Sparkz
Det är ju inte så konstigt om du får 111 i diagnosen när du har plockat säkringar och dödat minnet på styrenheten... kommer vettigare svar i morgon, just nu är min styrenhet dränkt i öl....
av *pettson*
vrålvolvon skrev:okj, men diagnosen fungerar utmärkt på dom andra socklarna så då kan väll inte diagnosenheten vara felande?, styrenheten har jag bytt, visst det kan vara fel på den men jag har två stycken så jag testade den andra också och då lyser lampan hela tiden men det går att läsa av felkoderna. Vore ju förarjligt om båda styrenheterna skulle vara trasiga... :???: Det blev samma problem för en vecka sedan också och då lät jag bilen stå i ca ett dygn och tog upp och satt tillbaka säkringarna för ABS bromsarna 9,14 och 29 samt nr 12 som är för bromsljus lr stoppljus. Sedan så testade jag diagnosenheten igen och då gick det att läsa av felkoderna men det var ingen felkod som låg på, utan det blev 1-1-1. I dag hände samma sak när jag skulle ut och flytta på bilen efter att ha bytt olja, filter och bromsskivor fram, då lyste ABS lampan hela tiden då jag körde och när jag stängde av bilen och startade den igen så slocknade lampan i vanlig ordning. Efter en timmes felsökande så hittade jag ett mystiskt fel, nivågivaren till bromsvätske behållaren verkade glapp, när man rörde på den då motorn var igång började ABS lampan att lysa, men jag kopplade då bort givaren och testade att köra utan den, men det blev ingen skillnad utan ABS lampan tändes så fort ABS bromsarna gick in då man trycker på bromspedalen. NU så fungerar ABS bromsarna och ingen lampa lyser MEN diagnos dioden lyser fortfarande då man har kabeln i sockel 3 på modul A.

jag har bytt aggregatet,styrenheten, bakre givarna och tandhjulet vänster fram .... :???:
Om du funderar lite på din logik kanske du hittar felet?..
Om styrdonet tänder lampan för att din nivågivare verkar felaktig..
Tror du systemet nöjer sej med att du plötsligt kopplar ur den givaren?..
Brukar system som har givare gilla att man kopplar ur dom genom att göra ett avbrott..?
För att klargöra vad du gjort....
Först tändes lampan för att ett fel verkar finnas i bromsvätskenivågivaren..
Då åtgärdar du det felet genom att koppla ur givaren och på så sätt göra ett permant fel..
Kan det vara så otroligt enkelt som att du bör byta nivågivaren till bromsvätskan till en som är hel?..
Det som stör mej endast är att lampan tänds endast när ABS systemet jobbar.. inte när det vaktar.
Vanligaste felet är att pedalsensorn löser ut systemet när det blir så. Men den har en egen felkod.
Jordfel.. visst kan det spöka? Gör rent ALLA anslutningar till jord du ser?. Det är aldrig skadligt.
Användarvisningsbild
av vrålvolvon
*pettson* skrev:
vrålvolvon skrev:okj, men diagnosen fungerar utmärkt på dom andra socklarna så då kan väll inte diagnosenheten vara felande?, styrenheten har jag bytt, visst det kan vara fel på den men jag har två stycken så jag testade den andra också och då lyser lampan hela tiden men det går att läsa av felkoderna. Vore ju förarjligt om båda styrenheterna skulle vara trasiga... :???: Det blev samma problem för en vecka sedan också och då lät jag bilen stå i ca ett dygn och tog upp och satt tillbaka säkringarna för ABS bromsarna 9,14 och 29 samt nr 12 som är för bromsljus lr stoppljus. Sedan så testade jag diagnosenheten igen och då gick det att läsa av felkoderna men det var ingen felkod som låg på, utan det blev 1-1-1. I dag hände samma sak när jag skulle ut och flytta på bilen efter att ha bytt olja, filter och bromsskivor fram, då lyste ABS lampan hela tiden då jag körde och när jag stängde av bilen och startade den igen så slocknade lampan i vanlig ordning. Efter en timmes felsökande så hittade jag ett mystiskt fel, nivågivaren till bromsvätske behållaren verkade glapp, när man rörde på den då motorn var igång började ABS lampan att lysa, men jag kopplade då bort givaren och testade att köra utan den, men det blev ingen skillnad utan ABS lampan tändes så fort ABS bromsarna gick in då man trycker på bromspedalen. NU så fungerar ABS bromsarna och ingen lampa lyser MEN diagnos dioden lyser fortfarande då man har kabeln i sockel 3 på modul A.

Brukar system som har givare gilla att man kopplar ur dom genom att göra ett avbrott..?
Då åtgärdar du det felet genom att koppla ur givaren och på så sätt göra ett permant fel..
Kan det vara så otroligt enkelt som att du bör byta nivågivaren till bromsvätskan till en som är hel?..
Det som stör mej endast är att lampan tänds endast när ABS systemet jobbar.. inte när det vaktar.
Vanligaste felet är att pedalsensorn löser ut systemet när det blir så. Men den har en egen felkod.
Jordfel.. visst kan det spöka? Gör rent ALLA anslutningar till jord du ser?. Det är aldrig skadligt.
okj ska koilla upp lite saker idag, glömde skriva det igår att ABS lampan tänds utan att man behöver göra gågonting också, alltså att man startarbilen sen släcks den som vanligt men sen efter någon minut lr några sec så kan den tändas igen. Det har också hänt att den aldrig slocknat då man sstartat bilen utan den lyser konstant, är lite olika...

kan det vara nått annat fel då?

MVH/Nicklas.
Användarvisningsbild
av vrålvolvon
Sparkz skrev:Det är ju inte så konstigt om du får 111 i diagnosen när du har plockat säkringar och dödat minnet på styrenheten... kommer vettigare svar i morgon, just nu är min styrenhet dränkt i öl....
Det kan omöjligt vara så, då jag kopplade in den andra styrenheten som jag hade liggandes så fanns det koder kvar på denna

men det är min uppfattning

MVH/Nicklas.
av *pettson*
vrålvolvon skrev:
*pettson* skrev:

okj ska koilla upp lite saker idag, glömde skriva det igår att ABS lampan tänds utan att man behöver göra gågonting också, alltså att man startarbilen sen släcks den som vanligt men sen efter någon minut lr några sec så kan den tändas igen. Det har också hänt att den aldrig slocknat då man sstartat bilen utan den lyser konstant, är lite olika...

kan det vara nått annat fel då?

MVH/Nicklas.
När du har sorterat ut dina symptom så kanske vi kan lösa det?. För varje gång vi kommer fram till någonting så har lampan lyst vid ett annat tillfälle också och då spräcks allt. Den informationen DU bidrar med måste vara exakt, annars är den här diskussionen meningslös. Låter hemskt men tyvärr är det sant.
Känns det svårt att bidra med korrekt information föreslår jag att du lämnar in bilen för felsökning.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
Volvo s70 läckande bränsleslang

Hej ! Jag har en fundering ifall ni hade kunnat hj[…]

Noterar att effektmätaren har lite annorlunda[…]

De ska snabbt skala upp produktionen av liti[…]

Tysta sommardäck V90

Lite intressant med ljudivåmätningar, […]