Hilmer skrev:anp skrev:Hilmer skrev:Det går bra att köra på 95oktan, men låt bli E85 för det trasslar till det en hel del när det gäller k-jet.
På vilket vis då?
Jag kör min B21E på 50/50 helt problemfritt, kallstarter undantagna.
Uttryckte mig kanske lite otydligt, men det jag syftade på var att det krävs lite mer mek om man ska konvertera när det gäller k-jet jämfört med ett modernare sprut. För hög inblandning utav E85 utan att justera är inte heller det nåt vidare i mina ögon. Ska man engagera sig i E85 så ska det vara konvertering, bara massa kludd annars och hålla på att blanda utan att man sparar nånting på det.
Men det är min åsikt baserat på mina erfarenhet av E85.
Ja talar vi konvertering för 100% körning på E85 då håller jag med dig, tyvärr uppfattade jag dig som att E85 inte alls var gångbart i ett k-jetsystem.
Testade att konvertera en k-jet motor en gång, och antingen startade den lätt och gick dåligt. Eller så startade den knappt och gick mycket bra efter varmkörning.
Generellt sett så vill jag nog tro att man sparar en del pengar på att låginblanda E85 i bensinen i en okonverterad motor.
Min B21E går som sagt som vanligt på 50/50 blandning, och drar inte mer bränsle vad jag märkt.