- tis 05 feb 2008, 18:54
Problemet finns även på sommarhjulen har testat med att skifta Hakipilita eller nåt sånt (nokia)
Moderator: Moderatorer
Edka skrev:Jag har inte fått iordning på min än så det kommer att sluta med ett byte. Har bytt alla bromsskivor bromsok syrleder testat olika däck så nu blir det SAAb i stället.Trist!
sm5ugh skrev:Jag har samma problem på min S80 2,9 -99 med manuell låda!Din mekaniker har helt rätt.. Det är svänghjulet som är kasst.. Men det hänger inte på den 19åriga marodören. Det blir så ändå.. Dubbelmassehjul är totalt skitkasst överhuvudtaget. Det är såpass illa redan konstruktionsmässigt från 850 serien som man då försökte dölja en trist växellådskonstruktion med dubbelmassehjul på (skaller i växellådan på tomgång).. Först fungerar det bra och till sist släpper vulkningen och ägaren får pröjsa runt 6000 för svänghjulet och runt 8-10 000kr för att få det bytt.. sammanlagt 14-16k som överraskning för bilägaren för att konstruktören inte hade nåt att göra den dagen..
Samtliga bromsdetaljer bytta. Har provat med tre olika uppsättningar och balanserade däck....samma fenomen, bilskrället darrar och skakar i tid och otid!Olika länge och i olika styrka. Ibland känns det mer i karrossen ibland mer i ratten.
Har haft inne bilen igen för att gå genom samtliga bussningar/stag...och denna gången trodde mekanikern att det beror på att en av bussningarna i nedre länkarmen/bäramen på vänster sida var lite lite lösare än de andra (alla andra bussningarna är bra). Han var absolut inte säker på att detta skulle vara orsaken till vibrationerna, men det var det ända konkreta han kunde upptäcka! :shock: Jag vet inte om jag köper hans resonemang för en dålig bussning kan ju själv inte orsaka en vibration...den måste väl uppkomma p.g.a. av obalans av någon form. En bussning kan ju bara dämpa, eller?
Där emot lät jag en annan mekaniker prova bilen och han undrade hur länge bilen "klonkat" vid växling...?! Hela tiden, svarade jag.
Det han menade var att vid varje växling, men främst mellan 1:an, 2:an och 3:an så är det precis som man märker "ett stort glapp" som gör att det klonkar till och känns varje gång man växlar. Ligger man dessutom i jämn hastighet på plan väg och släpper gasen lite så känner man också av detta glapp/klonk. Från stillastående får man också ett kraftigt klonk samt ett rejält ryck i båda framhjulen när man släpper kopplingen...både på 1:an och backen! Om man jobbar med kopplingen kring dragläget (släpper upp/trycker ner) får man detta klonk och ryck i framhjulen väldigt väldigt mycket! Hans gissning blev: Svänghjulet!!! :shock: För enligt honom sitter det ett "fullmassesvänghjul" på S80:n som tydligen består av två delar med en dämpande massa mellan, och går denna massa sönder glappar svänghjulet rejält med detta klock och glapp som följd! Dyrt som rackarn!
VAD TROR NI, PROFFS?!?!?!??!!?!?!??!?!
Kan påpeka att jag har en S80 2,9 med manuell låda...ochjag fick reda på att den sista tiden lånade förra ägaren ut bilen till sitt 19-åriga barnbarn som precis fått körkort....och enligt släktingar fick bilen "bekänna färg den sista tiden innan bytet".
Skulle detta kunna vara orsaken till att bilskrället börjar vibrera i tid och otid...olika länge och med olika styrka....för att ibland vara helt stilla!!!
HJÄLP!!!!
sm5ugh skrev:Tack, Pettsson för informationen! Har fått den bekräftat från ytterligare en annan firma i Linköping som "bara" meckar med Volvo och Renault. Då blir det till att ringa Skobes i morgon och stoppa beställningen av länkarmsbussningen och be dem plocka hem ett svänghjul istället! Kommer dessutom att påminna dem om att de lovat att gå till botten med detta problemet då det redan fanns vid köpet....alltså ett garantijobb! :)Ja alltså grejen är ju att du kan få världens vibrationer av detta eftersom motorn inte driver konstant utan faktiskt pulserar ut sin kraft. Din lamell är stum för att svänghjulet ska ta upp vibrationerna. När så svänghjulet kollapsat så blir det ett ordentligt glapp som ställer till det.
Varför är aldrig dom med när det är BRA reklam?.. :idea:*pettson* skrev:Ok....mer intressant information! Tack, Pettson!sm5ugh skrev:Tack, Pettsson för informationen! Har fått den bekräftat från ytterligare en annan firma i Linköping som "bara" meckar med Volvo och Renault. Då blir det till att ringa Skobes i morgon och stoppa beställningen av länkarmsbussningen och be dem plocka hem ett svänghjul istället! Kommer dessutom att påminna dem om att de lovat att gå till botten med detta problemet då det redan fanns vid köpet....alltså ett garantijobb! :)Ja alltså grejen är ju att du kan få världens vibrationer av detta eftersom motorn inte driver konstant utan faktiskt pulserar ut sin kraft. Din lamell är stum för att svänghjulet ska ta upp vibrationerna. När så svänghjulet kollapsat så blir det ett ordentligt glapp som ställer till det.
Skobes... välkommen till motala.Varför är aldrig dom med när det är BRA reklam?.. :idea: