Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
greeeken skrev:
NCR skrev:Hur spännande det nu än är med öppningsvinkeln på en taxidörr så var det kanske inte just den skillnaden jag var mest intresserad av när jag startade tråden. :lol:

Jag tänkte mer som att "om nu en taxi och en polisbil går nästan dynget runt, är bilarna mer eller mindre standardutrustade eller krävs det kraftigare doningar (eftersom de tillverkas på en helt annan avdelning inom Volvo) för att klara dessa påfrestningar?"

Eftersom jag har haft lite otur med min bil ställer man sig frågan om det är "bättre kvalitet" på dessa specialbilar och om de exempelvis har andra serviceintervaller, motorer, dämpare, upphängningar, ljudisolering, fösterglas osv än en vanlig V70n?

På era tidigare svar verkar det vara mest lite grejor med elsystemen, kabeldragning och vissa bussningar i polisbilarna. Frågan är varför Specialbilar måste greja detta om det inte är större skillnader mot en vanlig produktionsbil. :shock:
På polisbilarna så är det kraftigare batteri, för att kunna driva allt extra lull lull som finns på.
Kraftigare chassi .dämpare obla bla bla
Starkare motor har dom oxå.
dom kanske ser vanliga ut men det är dom absolut inte.
O ja Cartman så är läget med dessa bilar inget att prata om :D
var får du din information ifrån ?
kraftigare motor, tillåtmig små le..

även polisen måste köra med lagliga bilar, dom ska alltså lkara samma miljökrav som alla andra.

det går ofta rykten om att polisbilar är jättespecial.

alla bilar bygs på samma ställe, sen så riverman ner o byggerom, om jag har fattat rätt.

dom har inte bättre grejor i taxi/polis.
Användarvisningsbild
av Loner
greeeken skrev: Starkare motor har dom oxå.
Starkare motor än vad?
Vanliga patrullbilar brukar oftas ha sugis motorerna, trafikpolisen har vissa turbobilar.

/L
Användarvisningsbild
av Paperboy
Volvobilarna har antingen 2.5T eller T5 motorn
av NCR
Jag pratade med en polis idag som åt lunch där jag var och deras bil hade 170hk femman. Enl honom är det den absolut vanligaste motorn. Vissa bilar som primärt används till trafikövervakning har 2.5 turbo men de hör enl honom till undantagen.

(Inom västra götalandsregionen)
av nevyn
Har sett flera T5:or häromkring.
av NCR
nevyn skrev:Har sett flera T5:or häromkring.
"Häromkring" = Göteborg?
av nevyn
Värnamotrakten... Jönköpings län.. :lol:
av fn
nevyn skrev:Har sett flera T5:or häromkring.
Hur vet du att det är T5:or? Lyft på huven?
Användarvisningsbild
av CarMan
vist finns det polisbilar med alla volvos olika motorer, men dom har inte trimade bilar, allt är standard

hoss oss har dom tillomed en Kango som sivilare,, lyckos dom :wink:
Användarvisningsbild
av Loner
CarMan skrev:vist finns det polisbilar med alla volvos olika motorer, men dom har inte trimade bilar, allt är standard
Faktiskt inte sett nån "blå/vit" Volvo diesel ännu, trodde dom skulle köra rätt håprt med D5:orna i sina XC70's här, men det är bensinare hela bunten.

/L
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 12

Bokade förra veckan kunskapsprov efter att lu[…]

Äkta Roundup fixar det enkelt.... var sä[…]

Byta tändningslås

Du skall kunna byta låset mot ett nytt, l&ar[…]

Jag köpt hem Mcase-säkringar för […]