Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Optima
#173120
Fick ett konstigt fel, kraftiga ryck vid körning, vit rök och Check engine lampan tändes.
Efter diagnosutläsning byttes främre Lambdasond. Bilen var Ok i 2 veckor, därefter
startade problemen igen. Efter ny diagnosutläsning visase det sig att DSA styrenheten
gav falsk signal till motorstyr att strypa cylindrarna, därav röken (oförbränd bränsle)
Lambdasonden detekterade och tände naturligtvis check engine igen.
Byte DSA styrenhet hjälpte.
Delar med mig av erfarenheten om ngn drabbas...............
#283328
Hmm har själv läst ut felkoder pga att motorlampan lyser.
Fick först fram koderna:
Motortemp felaktig signal
Momentbegränsning
Främre lambdasond felaktig signal
Främre lambdasond förvärmning.
Raderade dessa, var ute och körde en sväng och lampan började lysa igen.
Läste av igen och fick då bara fram: Främre lambdasond förvärmning.

Nån gång har lampan för DSA lyst men den har slocknat när bilen stängts av och startats igen.
Har fått rådet att byta lambdasonden men efter att ha läst Optimas inlägg funderar man ju lite.
Behöver jag vara orolig tror ni? Bilen går helt normalt annars märker inget fel förutom motorlampan som lyser.
#283489
Optima skrev:Fick ett konstigt fel, kraftiga ryck vid körning, vit rök och Check engine lampan tändes.
Efter diagnosutläsning byttes främre Lambdasond. Bilen var Ok i 2 veckor, därefter
startade problemen igen. Efter ny diagnosutläsning visase det sig att DSA styrenheten
gav falsk signal till motorstyr att strypa cylindrarna, därav röken (oförbränd bränsle)
Lambdasonden detekterade och tände naturligtvis check engine igen.
Byte DSA styrenhet hjälpte.
Delar med mig av erfarenheten om ngn drabbas...............
Vad kostade DSA-styrenheten?
#284070
Jag har samma problem. Började i höstas men motorvarningslampan slockande efter ett litet tag. Sen tändes den igen. Felkoderna pekade på motortempgivare - felaktig signal och främre lambdasond. Då bytte jag motortempgivare och sen dess har lampan varit släckt. Men nu har den börjat igen. Tycker att bilen ryker vitt och är lite ryckig vid kallstart. Men eftersom lampan slocknar, framförallt efter en långkörning så känns det inte som att det är lamdasonden som är trasig. Jag har haft samma problem att jag måste starta om bilen någongång eftersom DSA-lampan lyser hela tiden, men det var före motorvarningslampan började spöka.

Jag är inne på att jag också måste byta styrenheten till DSA.
#385288
Boden skrev:Jag har samma problem. Började i höstas men motorvarningslampan slockande efter ett litet tag. Sen tändes den igen. Felkoderna pekade på motortempgivare - felaktig signal och främre lambdasond. Då bytte jag motortempgivare och sen dess har lampan varit släckt. Men nu har den börjat igen. Tycker att bilen ryker vitt och är lite ryckig vid kallstart. Men eftersom lampan slocknar, framförallt efter en långkörning så känns det inte som att det är lamdasonden som är trasig. Jag har haft samma problem att jag måste starta om bilen någongång eftersom DSA-lampan lyser hela tiden, men det var före motorvarningslampan började spöka.

Jag är inne på att jag också måste byta styrenheten till DSA.
Lampan har varit släckt hela sommaren och började lysa till och från sen november. När jag skulle kolla numret på DSA-styrenheten så hänge den ena kabel lös.... Nu har lampan slocknat igen, förhoppningsvis för gott!
#386871
Lampan har varit släckt hela sommaren och började lysa till och från sen november. När jag skulle kolla numret på DSA-styrenheten så hänge den ena kabel lös.... Nu har lampan slocknat igen, förhoppningsvis för gott!
DSA styrenheten har bara ett kontaktstycke! Grönt, 16-poligt.

Du skriver B230. Är det en A eller K och den […]

Högt motorljud

Har en helt ny T6 laddhybrid och upplever att moto[…]

Jag har Steg 4 i min V70 D4 AWD 2015. Om du vill h[…]

De som har problem med ombordsladdaren har kunnat […]