Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Upptäckte pölar på garagegolvet och fann att jag förmodligen fått ett läckage av styrservovätska. Hur åtgärdar man detta, är det illa att köra omkring med för låg nivå på styrservovätska?

En annan fråga: min handbromswire kärvar ordentligt mellan förgreningen och bromsoken, har försökt smörja upp fjädrarna som ska spänna tillbaka wiren när man släpper handbromsen men det verkar som att problemet är inne i wirehöljet. Hur smörjer man upp wiren så att den löper lätt?

Tacksam för svar!

M.v.h.

Jonas Palm
Du kan smörja vajern i skyddet genom att med olja / spray spruta in i en av öppningarna och dra i bromsen.... upprepa detta flera gånger det fungerar i 90% av fallen annars är det bättre att byta hela paketet vajer till ny... Det går åt ca 1-2 flaskor om du har otur när du sprayar....

Ang läckan så leta upp läckan i första hand och kontrollera vad felet är. Kan vara som på så många andra volvos att det är läckande kopparpackning som behöver bytas eller att bulten bara behöver dras åt.
JonasPalm skrev:Hittade en produkt på Biltema: Styrservotätning, kan det funka måntro?
Nån som testat denna eller liknande produkt!

/JP
Det kan funka beroende på var läckan är å hur den ser ut.
Försök att hitta läckan först.
Du löser det säker. En ficklampa å lite ålande under bilen så hittar du rätt till slut :D
JonasPalm skrev: En annan fråga: min handbromswire kärvar ordentligt mellan förgreningen och bromsoken, har försökt smörja upp fjädrarna som ska spänna tillbaka wiren när man släpper handbromsen men det verkar som att problemet är inne i wirehöljet. Hur smörjer man upp wiren så att den löper lätt?
Jonas Palm
Tack ZeoN och NoIslam för era svar på mitt första inlägg på detta utmärkta forum!

Märkte idag att problemet med mina sekundära handbromswirar inte är att de kärvar utan att armen vid bromsoket inte fjädrar tillbaka. Imorgon tänkte jag ta släppa wirarna och jucka på armarna och se om de släpper. Låter det som en bra idé?

/JP
Nu är imorgon idag men änndå.
En polygrip (tång asså) och nån smörj på burk
Ta ett stadigt grepp med tången om öglorna som håller i armarna på oken å manövrera armen smörj i vajern ( lite var stans men passa dig för att träffa skivoran med smörj) å joxa lite så tills armen kan dra tbx vajern hela vägen.

Ja just det mitt ena bromsok är defekt, handbroms armen hänger lite å kan inte dra tillbaka vajern hela vägen! Men på besiktningen så låste den på andra sida och det räckte.
Har legat under min 460 nu i två dagar och mekat med handbromsarmarna vid bromsoken. Frugan (lagom road) har dragit i handbromsen säkert 300 gånger! På ena sidan börjar det funka riktigt bra men på andra sidan är det värre. Hur jag än smörjer och juckar så vill inte armen gå tillbaka till stoppklacken. Jag tog t.o.m. av wiren och fjädern och hade mig men den vill inte bli riktigt bra. Armen rör sig bara 1/2-1 cm fram och tillbaka. Till slut gav jag upp och ställde in handbromsen trots att ena armen inte är helt ok. Det verkar faktiskt funka hyfsat ändå. Handbromsen tar på bägge sidor efter tre hack och när man släpper så snurrar hjulen fritt. Återstår att se vad sbp säger den 11/3. Förra gången knorrade de lite om att armen inte gick hela vägen tillbaka.
Om jag skall köpa nytt, måste jag köpa ett helt bromsok antar jag? (599:- på Biltema) Det går väl inte att byta bara armen, eller?

I morgon ska jag ge mig på styrservooljeläckan :)
Tror att det läcker vid en damask(?) ett sånt där svart gummidragspel som sitter lite varstans under bilen :)
Är det lätt att fixa en läcka där eller måste man ha bort en massa jox först?

/JP
Har försökt fixa läckan av styrservoolja. Har kunnat lokalisera läckan till damasken på styrväxeln (tror jag det heter).
Damasken sitter med en klämma, som dock ej är av vanlig slangklämmetyp. Man kan inte skruva loss klämman utan det verkar som om man behöver nån form av specialverktyg. Dessutom är det rätt trångt. Är det nån som har nåt tips på hur jag kan fixa läckan? Tror ni att jag behöver byta damasken?
M.v.h.
JP
Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]

AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]

Jag blev ganska irriterad på den där ch[…]

Volvo 740 fördelare

Det ör inte samma kabedragning. Det skiljer p[…]