Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mrbil
440 GL-94 B200Fmotor, automat, lite märkligt problem finns på den om jag kör den dagligen till jobbet (4 mil fram o tillbaka ) inga problem, men låter jag bilen stå nån dag och bara åker t.ex kort sträcka så uppkommer ett märkligt fel på den och det är det att den inte går att starta, den vill inte tända låter som batteriet är nästan tomt.
men batteriet är nytt bara ett par månader gammalt, har kollat cellerna med syra mätare är helt ok så den laddar som den ska.
Hade det problemet tidigare i höstas med då bytte jag kabeln till tändningslåset för den hade fått brott i sig och verkstaden kollade även upp generaton då och den var hur frisk som helst.
Men när felet uppkommer så tar jag fram batteriladdaden och låter den ladda batteriet i max en halvtimma och sen startar bilen hur snällt som helst och går utan problem.
Nån som har nån en aning varför den beter sig som den gör ?
av Mrbil
om det är jordfel skulle det problemet lösas när man laddar upp batteriet? och varför uppkommer så fall inte felet när jag inte använder bilen dagligen till jobbet, men ska kolla upp det i alla fall , vet at jord fel kan ge mystiska fel, så tack för tipset, om någon annan har något mer att ge så tas det tacksamt i emot.
Användarvisningsbild
av vetten
Jordfel eller kontaktfel som kommer och går kan ibland bero på luftfuktigheten som kan bidra till sämre eller bättre kontakt, när din bil har stått någon dag så kan det krypa in lite fukt någonstans som kan vara tillräckligt. Det finns en koppling på pluskabeln eller förgrening kanske man ska kalla den i den bildas ofta oxid sen sitter jordkabeln fästad både i karossen och motorn dom ställena kan vara värt att kolla :shock:
Användarvisningsbild
av Nebu
Du skrev nog fel i ditt inlägg Mrbil
B20F menar du. Inte 200F om det inte gjorts ett motorbyte på den.

Jag har samma symptom på min bil. Ska bli spännande å starta i veckan :???: (inte varit startad på 2 veckor).
Sist "spöket" spökade så öppnade jag motorhuven ryckte i batteri kablarna på batteriet och mot jordpunkt å vid startmotorn.
Vred om nyckeln Spöket startade :)
av Mrbil
Helt rätt, ska vara B20F, skrivfel, liten undran var sitter jordkabeln till startmotorn placerad, har lite problem med att böja mig så det vore tacksamt med en en liten beskrivning för att snabbt lokalisera den för att kunna kolla upp den, tack för svar.
Användarvisningsbild
av Nebu
Startmotorn sitter bultad på motorn och motor är jordad uppe vid lyft öglan, till vänster om du står framför din bil, från öglan mot torped plåten igenom/via plåten/bilen och bort till ormboet bredvid och under batteriet. Och upp till batteriet och kretsen är sluten.
Detta är den enda jordpunkt jag vet som påverkar startmotorn.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Jordflätan från minuspolen sitter med en skruv under batterihyllan men fortsätter sen till växellådan.
av ZeoN
Sparkz skrev:Jordflätan från minuspolen sitter med en skruv under batterihyllan men fortsätter sen till växellådan.
i den bulten ska en jord för datorboxen sitta åxå... kolla den....
av Mrbil
Problemet är löst som det verkar, plockade bort batteriet och såg att förra ägaren hade gjort någon egen koppling med jordade kablar genom att använda batteriets minus kabel som jord och dragit in den i sidan med den skruv som hade rostat helt och hade ingen kontakt, bytte skruv och bricka samt smorde med batterie fett så nu verkar det fungera har gjort i alla fall i 3 veckor.
Såg ett gammalt inlägg om en som hade problem med att oljelampan var tänd under några sekunder efter att man startat och undrade vad det kunde bero på, jag hade samma fenomen men efter att jag bytte olja och filter så försvann det och lampan släcks direkt som den ska.
Filtret var ett biltema filtet som satt på om det beror på det eller om det var helt slut vet jag inte men personligen tror jag att det var helt slut även om förra ägaren sa att det var bytt enligt intervall, men jag har i och för sig haft lite lustiga erfarenheter med Biltemas oljefilter tidigare så därför köper jag numera bara orginal.

Fick en fråga av en bekant som jag hade inget svar på som jag bollar över till er, han har 440 och bytte batteri, och den som man låser fast batteriet med i bilen var helt slut så han tog ett spännband och drog fast den med, den sitter stadigt men är det godkänd om han skulle besikta bilen ?
Motorn tappar kraft och dör.

Ja motorlampan har tänds några gå[…]

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]