Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av johan87
Hejsan, har ett par nya frågor!
För att ta reda på vad felet var med min 242 -76 så började jag med att ta av slangen från pumpen till förgasaren. Sen vred jag om nyckeln så att startmotorn gick men det kom ingen bensin från pumpen trots att jag lät startmotorn jobba ganska länge. Vad kan detta bero på? Kanske ska sägas att bilen inte varit startad på 2 år.
Kan det bli nåt fel på pumpen om den inte används?
Användarvisningsbild
av Fanatic
Det vet jag inte, men kan ju vara bränslepumpen. Körde min 240 till stugan gick hur bra som helst, men när jag skulle hem var den död. Det var bränslepumpen iallafall. Lätt att byta slangklammer det är bara att "sticka" in den nya pumpen, behöver inte vara i nått speciellt läge i blocket som jag undrade om. Känns lite skumt att bara stoppa in den i "motorn" men så funkar det. Du fattar vad jag menar när du byter. Köp en på OKQ8 eller nått, inte volvo bara överpris funkar bra ändå.
Lycka till. Jag tycker iallfall att du ska prova byta bränslepump, ingen dyr affär, men nån annan kanske har nån annan ide´ =)
av kaffe_koppen
Varför inte mäta bränslebumpen, då ser du ju om den fungerar.
av Ebbe
Slå i några cl bensin direkt i förgasaren och starta. Motorn får lite mera snurr då än när du drar runt den på starten. Kommer det ändå ingen bensin så är felet antingen defekt pump eller så har du nån spricka i bränsleledningen på sugsidan som gör att pumpen suger luft. Pumarna är så billiga att det inte lönar sig att göra nåt åt dom, dessutom är dom nya pressade och går ej att ta isär.
Ebbe
av Addekarlsson
kaffe_koppen skrev:Varför inte mäta bränslebumpen, då ser du ju om den fungerar.
Svårt att mäta en mekanisk bränslepump. Den sitter monterad på blocket, och tar sin kraft från motorn.
Det är alltså ingen insprutare med elektrisk pump i detta fallet.
Hade det varit en insprutare så hade man kunnat mäta pumpen som du säger. :D

Har du kollat om du får ut nån soppa från tanken? Kan ju vara skit i tanken oxå som hindrar soppan att komma ut.
Ta lös ingående slang på pumpen och sug lite. Men spotta, för det smakar äckel. :*O/
Har du tur så börjar det rinna innan du hinner suga. Då är det inget fel i taken iaf. :wink:

Mvh/ Adde
av kaffe_koppen
Addekarlsson;
Ursäkta mig, helt mitt fel. tänkte på direktinsprutningsmotor.
/Eran alltid lika stiliga Steffe
av Addekarlsson
kaffe_koppen skrev:Addekarlsson;
Ursäkta mig, helt mitt fel. tänkte på direktinsprutningsmotor.
/Eran alltid lika stiliga Steffe
Inget att be om uräskt för, alla gör vi misstag. Jag gör misstag hela tiden. :D

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av Sparkz
Har den stått still i 2 år tar det nog ett tag att få fram bränsle. Dessutom kan röret ur armaturen ha rostat sönder så den drar luft där. Eller så har pumpen kärvat ihop. Ta loss den och prova att pumpa för hand.

Precis som Cotag skrev, har också sätt […]

Synd man inte vet vad delen heter. Är inget h[…]

Det låter bra. Köpte 3 meter så d[…]

Dom där är väl för sensorer so[…]