Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av S60R AWD
Hej! Ny på forumet och tänkte om det fanns nån vass på felkoder....
Har till o från fått upp "Chassiinst. felakt. serv. erf." i färddatorn på min S60R.
Tyvärr verkar detta vara ganska vanligt förekommande på R-modellen och försvinner på min så fort man startar om bilen. Dock är detta lite störande så jag läste av felkoden och fick fram följande:

SUM-0125 Solenoid hjulupphängning höger fram
SUM-0125 Solenoid, hjulupphängning höger fram. För låg ström

Va gör en solenoid i min hjulupphängning är då frågan, vet inte riktigt hur jag skall gå vidare med felsökningen???

Tacksam för tips o trix!
/Freddan
av staffann
Det lär väl handla om solenoiden som styr dämparens hårdhet för höger fram. Man kan ju börja med kolla att kontaktdon etc är ordentligt isatta och att där inte finns korrosion på pinnarna. Annars så vet jag inte - lämna bilen på verkstad?
av S60R AWD
Det är en av de absolut första. Har kollat lite på amerikanska forum och det fanns någon form av åtgärd för det du beskriver då man bytte bussningar i bakvagnen. Tror dock det är åtgärdat då jag tycker bilen känns stabil. Däremot hitta jag flera som haft mitt "problem" även på -06 o -07 modeller. Så systemet verkar väldigt känsligt. Verkar vara vanligare på just S60n än på V70n..
Användarvisningsbild
av PhotoJoe
Jag har för hög temperatur i min vänstra solenoid, var exakt sitter solenoiden och går den att byta ut eller måste man byta hela dämparen (6500kr). Min felkod är: SUM-0118 Solenoid, hjulupphängning vänster fram. För hög temperatur.
Vad är det som får solenoiden att få för hög temperatur vid normal körning på vanliga vägar?
av volvotomas
XC90_Executive skrev:Vilken årsmodell är det du har? Har du även problem med små 'sidhopp' om det är lite ojämn vägbana och du svänger?
Vad är det för fel om bilen far i sidled (sidhopp) så är det på min s60R och jag har även felmeddelandet Chassiinst. felakt. serv. erf kommer ibland går ej att starta bilen då heller.

Bytte bromsslangar bak på vår V70 -04 […]

Är bussningarna i bak bytta? Klassiker annars[…]

Motorvärmare

Har en V90 T6 Recharge tillverkad dec 2021. Sä[…]

Hoppas att någon vet exakt var den sitter oc[…]