Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av DDD
Nyckelkodningen till immobilizern sitter i nyckeln till bilen och på så vis kan immobilizern aktiveras även om du inte använder larmet. Detta gäller bara om bilen är av nyare modell. Vilken årsmodell är det på din bil?
av lennart lundberg
Hej igen!

Är helt med på ditt resonemang DDD att avkokningen till Immobilizern sitter i nyckeln och att det räcker med originalnyckel för att starta bilen. Är larmet avstängt då finns inget problem om man har rätta nycken till bilen.
Men mitt fall där dosan spökade forcerade jag startspärren så som jag skrev tidigare. Samma problem som Ruger1 med sin –97:a som öppnade tråden. I hans fall så är problemet att dessa magiska 5 sek har gått och att det saknas en fungerande larm dosa för att aktivera / avaktivera larmet på nytt.
En fråga?
Kan man i detta läge som Ruger1 befinner sig i göra en programmering av en ny fjärkontroll själv enligt instruktionsboken? Om inte. Kan Volvo göra det?
Är det inte så att har larmet gått så blockeras vissa styrkretsar i databoxen efter dessa magiska 5 sek. och gör bilen obrukbar.
Har jag fel, så rätta mig och du får gärna eller någon annan berätta lite mer om hur larmet kontra Immobilizer funktion i bilen.
På 960 kom Immobilizern som standard –96 och 940 som standard –97 tillval på 940 –96.

Lennart 960
av lennart lundberg
Hej igen!

Har du fått igång bilen Rutger1?
Det blev så tyst på tråden som du öppnade.
Är det ingen som vet lite mer om detta ämne. Det vore kul att få en liten lektion om detta med larm kontra Immobilizer.
Det är nog meningen med dagens larm att det ska vara svårt att få igång en bil om någon av larmets sensorer har blivet påverkad och dessutom är utrustad med Immobilizer.

Lennart 960
av Nallen_M
Hej.
Har en 945 Polar -97 med samma fjärrdosa till centrallås+startspärr.Har dock ingen siren eller tuta som låter när larmet går. I dec la allt av mitt under en flytt. Stog där utan att komma in i bilen. Så bilen stog snyggt o prydligt på Shell macken i 3 dagar medans jag felsökte utan resultat. Efter en sväng till Bilia för rådfrågning konstaterades att det är min larmdosa som gett upp (har bara 1). Fick då instruktioner av mekaren att testa precis som Lennart L beskrev här innan. Öppna bilen med nyckeln, vänta tills larmet tutat klart (hade jag ingen aning om eftersom jag inte har någon siren) sen när det tystnat har man 5 sekunder på sej att stoppa i nyckeln o starta bilen. Det "nollar" larmet och kopplar förbi startspärren. Mekaren trodde att larmet låter i ca 20-30 sek så jag öppnade bilen o räknade ungefär 30 sekunder innan jag stoppa i nyckeln o testade. Tog mej ungefär 3 försök innan det hela lyckades och jag kunde köra därifrån. Körde sen så 3 veckor ungefär (allt funkar utom då att låsa och låsa upp med fjärrdosan+att larmet inte är aktiverat) innan jag fick hem en ny fjärrdosa från Bilia. Aktiverade den genom att vrida nyckeln 5 gånger och på 5'e gången trycka på knappen på dosan sen var allt klart och fungerande igen.
av lennart lundberg
Hej Nallen_M!

Roligt att höra att det fungerade för dig. Kan tänka mig att du var lite nervöst när du inte kunde höra tutan som talade om när det var dags att vrida om nyckeln.
Det finns ytterligare ett par rader ur S90 instruktionsbok om larmnyckeln:
Om någon sensor aktiveras eller om någon försöker ta sig in i bilen utan nyckel, kan ovanstående startmetod ej användas. Endast med en fungerande fjärkontroll kan du då starta bilen.

Alltid roligt med Feedback.
Lennart 960
av alan
Hej jag har ett litet problem med larmet. Min larm dosa funkar inget vidare, måste stå ca 30 cm från bilen för att kunna låsa upp bilen.

Sen har jag ingen signal kopplad till bilen, kan man koppla in en tutta i efterhand?
Batterifråga?

Mitt batteripack från bilen, dvs det som jag[…]

Volvo car UX

Kört från Norrköping till Stoc[…]

Lätt åtkomligt, lossa luftslang och elk[…]

Handskfacksdelar S40

Hejsan. Jag är på jakt efter dom sm&ari[…]