Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av volvo300
#170583
Hejsa.
Jeg er den stolte ejer af en original Volvo 343 R-sport, men jeg har problemer med tändingen!
Problemer er at jeg ikke kan stille tändingen til 7 grader för top som den skal stå! Jeg kan ikke dreje fordeleren (distributor) mere uden at fjerne den bult der låser!
Jeg har kontrolleret:

- Kamrem
- Alle märker på kamaxel, vevaxel og mellamaxel står som de skal
- Skiftet brytare
- Skiftet rotor
- Skiftet fordelerdæksel
- Skiftet tändstifter

Hvordan kan det være at älle märker står som de skal men jeg kan stadigvæk ikke ramme 7 grader för top uden at fjerne den bult der låser fordeleren?

På forhånd tak for hjælpen.

Mvh.
Peter Damgaard
DK
#170631
fran 300power http://www.300power.com/forum/index.php ... rdseen#new Hoppas det hjalper.

mvh
Anders
300power skrev:Jag svarar nu, på en fråga som ännu inte finns här! Mycket exotiskt!


Citat
Hejsa.
Jeg er den stolte ejer af en original Volvo 343 R-sport, men jeg har problemer med tändingen!
Problemer er at jeg ikke kan stille tändingen til 7 grader för top som den skal stå! Jeg kan ikke dreje fordeleren (distributor) mere uden at fjerne den bult der låser!
Jeg har kontrolleret:

- Kamrem
- Alle märker på kamaxel, vevaxel og mellamaxel står som de skal
- Skiftet brytare
- Skiftet rotor
- Skiftet fordelerdæksel
- Skiftet tändstifter

Hvordan kan det være at älle märker står som de skal men jeg kan stadigvæk ikke ramme 7 grader för top uden at fjerne den bult der låser fordeleren?

På forhånd tak for hjælpen.

Mvh.
Peter Damgaard
DK

Vilken motor ligger i en "Volvo 343 R-sport", är det en B19? Hur som helst detta gäller för alla volvomotorer med överliggande kam och brytarspetsar! Har för mig att fördelaraxeln ansluter till mellanaxeln med ett snedskurett drev. Det finns, i så fall, många lägen att montera det i! Annars kan du, med kamremmen borta, vrida mellanaxeln några tänder i rätt riktning, så att du får justermån! /Max

Ps. hittar du hit, bifoga lite bilder. Efter att du blivit medlem /ds

Klokt. Ja rensade med ett ut ett mindre växt[…]

Tja, Är väll en enkel fråga egent[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Sitter ju backkamera i vilken V70/XC70 som hels[…]

Tack för ett utförligt svar Lennart! S&a[…]