Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Miljömuppen
Hej, jag är nyreggad på forumet, har dock lurkat några månader...

Jag har en S60 från 2004 som jag är toppennöjd med. Men nu är det snart dax att bli pappa :D och då behöver man ju kunna stuva in barnvagn, och förutom det kanske ha lite mer bagage än förut.

De flesta skulle kanske byta till en V70, men jag råkar vara fäst vid bilen; den är fullsmetad med extrautrustning och har dessutom snyggaste karossen på svenska marknaden... :wink:

Jag har läst nånstans att det inte är några problem att stuva en normal barnvagn i bagageutrymmet på S60, men då kan jag tänka mig att man inte får in så mycket mer. Därför har jag funderat på takbox. Hur vanligt är det att man stuvar barnvagn i takbox? Finns det nån som har erfarenhet av det och vilken box ska man välja?

Tusen tack!
Användarvisningsbild
av Brainy
Jag idiotförklarade nästan Matzen10 för att han körde kombinationen barnvagn och S60 men det gick tydligen utan några större problem :???:

Men nu när han ska ha unge #2 så lär han ju iaf byta upp sig till en V70 :twisted:
Användarvisningsbild
av Guligan
Det låter besvärligt att packa vagnen i takboxen. Stor risk att du/din partner t.ex. råkar repa billacken när ni skall baxa upp/ner vagnen. Satsa du på att lägga vagnen i bagageluckan och övrig packning i boxen.
Användarvisningsbild
av henka35
hehe.. lycka till. Jag tycker V70N och våran nuvarande V70II nästan är för små bilar när man har barn (har dessutom takbox).
Det är ju inte bara barnvagn som ska med när man är ute och åker.
En extra väska för barnet, blöjpåsar och när de blir så där 6 mån ska de ha med sig sin gåstol.
För trots allt så får man inte ha lösa föremål i kupén. De kan leda till dödlig utgång vid en olycka.
Mitt tips är att du byter bort S60 mot något med större bakparti.

Mvh Henrik
Användarvisningsbild
av MathiasS
Största problemet med barn i små bilar är oftast inte att få plats med barnvagnen. Jag får plats med en fullsize barnvagn i vår Skoda Fabia (ej kombi).

Problemet är att man sitter som packade sardiner i bilen när en barnstol är monterad. Med Babyskydd går det ofta bra men när den större stolen kommer så är det kört.
Användarvisningsbild
av greeeken
Går hur bra som hellst att ha barnvagn i en s60
Finns ingen orsak till att byta till en kombi.
Får platts hur bra som hellst.
Användarvisningsbild
av Loner
greeeken skrev:Går hur bra som hellst att ha barnvagn i en s60
Finns ingen orsak till att byta till en kombi.
Får platts hur bra som hellst.
Beror ju på vilken vagn man har oxå.

Har haft en Emmaljunag Duo Combi, den gick in i 850 sedan iaf.. om man delade liggdel från chassie.
Samtidigt fick man in 2st sånna vagnar i v70n..

Nu har vi bla en Phil & Ted E3, och den tar kanppt nån plats bak, får nog in 4-5 st sånna.

Men som sagt tidigare i tråden, vagnen är ett litet bekymmer, resesäng och annan packning, nån nämde t.om gåstol...
Själv har jag haft bekymmer hur man får med sig en snowracer....

/L
av v70 2,5T - 99
kolla upp innan köp av vagn! vår brio duo ? går inte in ( inte änns i närheten )!! finns garanterat de vagnar som går in utan problem
vi har även en större sulky ( typ brio race ) fast av lite stöddigare stuk ( finns ej längre i brios sortiment) ...... den går in om man trycker ner den samt tar av 2 av hjulen
är du fäst vid bilen så råder jag dig att diskutera barnvagnsvalet istället..... åker du till typ babyproffsen , babyland o allt vad de heter så ska du få prova innan köp så du vet att det går in i bilen ( pappa till 2 barn , en 9 månader , en 3 åring )
för våran del så är det inte så noga , vi har en v70 o en s60 . så tanten har har v70 vanligtvis för att det ska gå lätt o smidigt med vagn
av haxpet
Hej

När jag fick smått så hade jag en S60, och visst fick jag in barnvagnen. Jag tror vi har en BRIO duo vagn, eller är det en combi. I alla fall så kan man ta ur liggdelen som en egen bärkasse.

Jag kommer dock inte ihåg om jab måste ta av hjulen. Men jag blev i alla fall tvungen att lägga in hjuldelen först vilket gjorde att jag måste lägga ner insattsen på marken, och det tyckte jag inte om, den blev lätt smutsig då. Samma var när den skulle ut, så var det överdelen först ut.

Och detta även fast dom var parrallet stuvade. Så då blev det en V70 istället. Men jag var ju mycket nöjd med S60, men jag är även nöjd med V70 så det är ju sak samma.

Men om man tror att man klarar av att ha en S60 med barn och barnvagn så varför inte.
av Ogya
Till henka35, du skrev:
hehe.. lycka till. Jag tycker V70N och våran nuvarande V70II nästan är för små bilar när man har barn (har dessutom takbox).
Jag är i tankarna att köpa exakt en sådan V50 som du har beställt. Eftersom jag skulle vilja behålla bilen i ca fem år så vill jag att den ska vara framtidssäkrad. Om jag skulle behöva en dubbel-barnvagn i framtiden, är det då chanslöst med en V50? Jag vill helst undvika V70 av kostnadsskäl (jag vill inte köpa begagnat).

Detta kanske någon annan vet: vilken är tymligast när det gäller barnvagn, V50 eller Saab 9-3?

Vänliga hälsningar.

Finns säkert en kortare rem att köpa. […]

B230fk saknar kraft

Jag tycker inte den verkar stiga med laddtryck hel[…]

…När den femstegade lådan inf[…]

Tack för detektivarbetet, vad gött jag h[…]