Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av a_elias
#167222
Halloj,

Bil: V70 automat -98

Fick beskedet på besiktningen att parkeringsbroms vänster bak ur funktion, dvs den tar inte alls där...Tänkte fixa det kommande helg, men eftersom min enda tid att mecka infaller när mekonomen o sånt är stängda så undrar jag vad jag behöver köpa på mig för detta...Min spontana gissning är att vajern lossnat, är det troligt? Bör jag köpa ny vajer (är det förresten 1 eller 2 st?)? Enligt Haynes kan det vara så illa att fett kan läcka ut från navet och att navenheten i så fall måste bytas, kan fett på bromsbackarna göra att bromsen tappar verkan helt o hållet?

Eftersom bilen är en automat använder jag i stort sett aldrig handbromsen så om den suttit fast skulle jag ha förstått orsaken, men att den skulle lossnat?

Mvh
Anders
av *pettson*
#167247
a_elias skrev:Halloj,

Bil: V70 automat -98

Fick beskedet på besiktningen att parkeringsbroms vänster bak ur funktion, dvs den tar inte alls där...Tänkte fixa det kommande helg, men eftersom min enda tid att mecka infaller när mekonomen o sånt är stängda så undrar jag vad jag behöver köpa på mig för detta...Min spontana gissning är att vajern lossnat, är det troligt? Bör jag köpa ny vajer (är det förresten 1 eller 2 st?)? Enligt Haynes kan det vara så illa att fett kan läcka ut från navet och att navenheten i så fall måste bytas, kan fett på bromsbackarna göra att bromsen tappar verkan helt o hållet?

Eftersom bilen är en automat använder jag i stort sett aldrig handbromsen så om den suttit fast skulle jag ha förstått orsaken, men att den skulle lossnat?

Mvh
Anders
tja.. troligen är väl vajern av?..
Det är en till var sida..
Men hissa och kika? Be nån dra i handbromsen och ha handen på vajerhöljet.. rör det sej?..
Att fett ska ha kommit ur navet är så långsökt att det gör ont. Det har inte hänt på dom hundratals 850s och 70 series som jag eller bekanta skruvat med.. Det är nämligen kapslade lagerhubbar. Fett på backarna gör förvisso att det blir kass broms.. men du får inte 0%..
Mekonomen har väl söndagsöppet nu för tiden så.. köp vajer och backar med mera.. använd det som krävs.. gå tillbaka med resten.
av kebne
#167383
Köp broms-skivor bak och nya bromsbelägg bak både till bromsoken och parkeringsbromsen.. Och kanske vajrar förstås om det är orsaken. Vanligt annars att broms-sadlarna till p-bromsen spricker och far omkring i trumman.
Om du byter broms-skivor så tvätta bort fettet och passa på att måla navet utom anliggningsytan och bromsytan så ser det mkt trevligare ut på sikt. Rostar förfärligt fort annars.
När du ställer in det hela så är det viktigt att det är ett slack i handbroms-spaken i viloläget (längst ned). Minns inte riktigt hur det skulle vara justerat men det står med säkerhet någon annanstans i forumet.
av a_elias
#168569
a_elias skrev:Halloj,

Bil: V70 automat -98

Fick beskedet på besiktningen att parkeringsbroms vänster bak ur funktion, dvs den tar inte alls där...Tänkte fixa det kommande helg, men eftersom min enda tid att mecka infaller när mekonomen o sånt är stängda så undrar jag vad jag behöver köpa på mig för detta...Min spontana gissning är att vajern lossnat, är det troligt? Bör jag köpa ny vajer (är det förresten 1 eller 2 st?)? Enligt Haynes kan det vara så illa att fett kan läcka ut från navet och att navenheten i så fall måste bytas, kan fett på bromsbackarna göra att bromsen tappar verkan helt o hållet?

Eftersom bilen är en automat använder jag i stort sett aldrig handbromsen så om den suttit fast skulle jag ha förstått orsaken, men att den skulle lossnat?

Mvh
Anders
Nu är det fixat, problemet var att beläggen lossnat från backarna (såg ut som att limmet helt enkelt släppt). I övrigt var de så gott som oanvända. Känns som att det var dålig kvalitet på grejorna...Tur iaf att inte vajern gått av :)

En sidofundering...det var ju lögn i helsicke att skruva på justerhjulet genom hålet i skivan, iaf när bilen står på marken och man står på knä med gamnacke ;) Finns det nåt knep för att underlätta detta? Jag gjorde så att jag justerade grovt med skivan av o sen bara 1-2 hack med skivan på...
av Bred
#168585
Hur lätt som helst att göra, i alla fall med hjulet av och skivan i vädret. Du sätter på skivan och snurrar på den. Justerhålet ska ju hamna i princip på klockan 12. Kör in en plattmejsel så du tar i justerskruven, sedan vrider du bara skivan (med mejseln i) så du känner du kommer mot kuggarna. Sedan är det bara att justera några hack, tills du känner att det är trögt att vicka på skivan. Ta en träkloss eller gummislägga å banka lite på "skivhuset", så backarna lägger sig tillrätta. Plötsligt går förmodligen skivan lättare igen, så då är det bara att upprepa proceduren (inte säkert att det behövs å knacka). Sedan när du känner att backarna ligger lätt emot är det bara att gå in i bilen och spänna vajern till rätt läge! Lätt som en plätt!
av *pettson*
#168624
a_elias skrev:
a_elias skrev:Halloj,

Bil: V70 automat -98

Fick beskedet på besiktningen att parkeringsbroms vänster bak ur funktion, dvs den tar inte alls där...Tänkte fixa det kommande helg, men eftersom min enda tid att mecka infaller när mekonomen o sånt är stängda så undrar jag vad jag behöver köpa på mig för detta...Min spontana gissning är att vajern lossnat, är det troligt? Bör jag köpa ny vajer (är det förresten 1 eller 2 st?)? Enligt Haynes kan det vara så illa att fett kan läcka ut från navet och att navenheten i så fall måste bytas, kan fett på bromsbackarna göra att bromsen tappar verkan helt o hållet?

Eftersom bilen är en automat använder jag i stort sett aldrig handbromsen så om den suttit fast skulle jag ha förstått orsaken, men att den skulle lossnat?

Mvh
Anders
Nu är det fixat, problemet var att beläggen lossnat från backarna (såg ut som att limmet helt enkelt släppt). I övrigt var de så gott som oanvända. Känns som att det var dålig kvalitet på grejorna...Tur iaf att inte vajern gått av :)

En sidofundering...det var ju lögn i helsicke att skruva på justerhjulet genom hålet i skivan, iaf när bilen står på marken och man står på knä med gamnacke ;) Finns det nåt knep för att underlätta detta? Jag gjorde så att jag justerade grovt med skivan av o sen bara 1-2 hack med skivan på...
vad skönt att det var så enkelt... menar då var det originalbackar på bilen.. det är bara volvos original som är så otroligt dåliga så limmet släpper faktiskt.. :-)-) ORIGINAL för det är det bästa för din bil...
av a_elias
#168675
*pettson* skrev: vad skönt att det var så enkelt... menar då var det originalbackar på bilen.. det är bara volvos original som är så otroligt dåliga så limmet släpper faktiskt.. :-)-) ORIGINAL för det är det bästa för din bil...
Stämmer bra, det var originalbackar :D (köpte inte original denna gång, hehe) Tack för hjälpen o tipsen!
av BGA
#1272695
Skönt att läsa din kommentar *pettson* Volvos backar har varit sämst limmade eller så har de rostat loss. Senast jag såg Volvo originalbackar var de märkta "Made in china" så de kanske är bättre nu?
Var köper man bästa backarna? och vilket fabrikat eller märkning skall dom ha?
av MickeM
#1272915
Notera att tråden är 10år gammal....
"pettson" har lämnat forumet tyvärr.

Volvo har bästa backarna numera.
Problemet att dom släppte är fixat.

Pirat funkar också.

Vad har inte komponenter tillverkade i Kina numera?
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]