Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Sotix
Hejsan, vill börja med att jag har hittat en massa nyttigt forum som kanske kan lösa mitt problem. Men jag skapar en ny tråd.
Det är så att min volvo 460 -94 blir sur när bilen är kall.
Nu på vintertid så kan de bli så att den vill gå igång, eller så inte.
Men det är det att när den väl går igång så kan man köra 2km sedan börjar bilen på hosta/jucka/hoppa eller vad man nu kan kalla det för. Ju mer jag gasar ju mer håller den på, sedan dör den. Då vill den inte starta, utan man får testa ett antal gånger. Sedan så går den igång, men stannar man den sen efter 1-2 km så är den jävligt död. Får inte direkt något svar från motorn. Utan det är bara startmotorn jag hör, trampar jag på gasen så kan motorn svara men startar inte.
Det händer ibland, men nu är den totalt död. Batteriet likaså.
Jag har testat att hälla i STP i tanken för att se ifall det blev bättre, men icke.
Kollat jordpunkter, och både dom som kollade och jag tyckte dom såg himla fina ut.
Detta problem händer enbart då bilen har fått stått kall och man kall startar den. Med motorvärmare så fungerar den gallant.
Hört mig för hos olika personer som har gett mig dessa saker som kan vara fel, alltså spekulationer per telefon.

Termostat fel
El fel
Insprutningsfel
Choke fel
Eller kan det vara något annat?
Bilen går så himla fint annars, men den vill helt enkelt inte när det är kyligt ute.
Ställ frågor så svarar jag på dom, kommer inte på något mer som kan ge bra information såhär sent på natten.

Dennis

Edit:
Det var fördelarlocket som var helt slut, kan något slitas mer ifall man har kört på ett dåligt fördelarlock?
Användarvisningsbild
av Nebu
Så bilen går fint nu?
var det en spricka i locket eller det var bränt? byte du rotor samtidigt?
Jag hade gissat på kylvatten temp givare...
Tja om något mer kan slitas... om du haft dessa problem länge så kanske din katalysator tagit stryk (oförbränd bensin kommit in i katalysatorn = ej bra) men det märker du i så fall på besiktningen eller så kan du ringa en verkstad som har avgasmätare å kolla där.

Grattis till ett löst problem :)
Användarvisningsbild
av Sotix
Kolet i fördelarlocket var helt borta, och rotorn såg hyfsat slut ut den också.
Frågade på en volvo verkstad ifall något mer kunde gå sönder ifall man har kört såhär ett tag. Svaret var då nej, men jag är lite osäker på det.
Så jag kanske ska kolla katalysatorn då, eftersom förra ägaren inte har tittat på fördelarlocket under sina 2år :roll:
Men förra besiktningen kom det inte upp något om avgaserna.
Hoppas att inget annat gick, frågade om tändkablarna som går till varje cylinder också men det var inte någon chans att det kunde hända. Tänka sig vad man kan lära sig om bilar bara man lägger manken till =D
Användarvisningsbild
av Nebu
Exakt!
Jag har lärt mig både ett och annat både här på forumet och när man talat med killarna på Volvo.

Att katten är kass spelar inte in på hur bilen går, utan på hur naturen mår när du kört förbi. en ombesiktning på svenskbilprovning 200 kr så om det hade varit min bil hade jag inte tänkt på det utan kört på som vanligt tills nästa besiktning. Där får man veta vare sig man vill eller inte :)
Däck dimensioner

Ja har coils på bilen (vanlig bil som laglig[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

"Nya" motorn är från en Volvo[…]

Jag har kört med den här setup:n ett tag[…]

Tvättat av den för i morgon så ska[…]