Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av 945lasse
Hej,
I mitt tidigare inlägg nämnde jag hallgivaren i fördelaren. Jag bytte på min 88-a med samma felsymptom. Fungerade perfekt efter det.
Du frågar vad den gör. Den ger ger tändimpulser till tändmodulen. Den är lte lurig att byta, men det går att köpa en fördelare på skroten dår hallgivaren förhoppningsvis är ok. Good luck!
/ Lasse
av Hans L
Tack för tipset. Tror nu mest på hallgivaren. Några frågor igen: Utgår från att fördelaren är den del där fördelarlocket sitter. Är fördelaren lätt att byta och vad behöver göras efteråt? Ska det göras några inställningar osv? Tack för hjälpen så här långt. I dag körde vi en km så dog bilen och var omöjlig att starta igen. Gick inte heller att bogsera igång, försökte 2 km. I kväll när jag försökte så startade den perfekt. Slog av startade på nytt 6 ggr. Gick klockrent.

Tack så länge!
Användarvisningsbild
av Sparkz
Kollegan hade en 740 som var sån. Vi letade oss fördärvade innan vi bytte hallgivaren. Mät på signalen (pilla tillbaka gummit och mät på stiftet i mitten med kontakten inkopplad) med tändning på och dra runt motorn för hand. Signalen ska slå nästan hela batterispänningen 2 ggr per varv. mellan 1 och 10 V eller så. Den vi höll på med gjorde mindre utslag.

Fördelaren är inga problem att byta, sitter med två M6 när du har tagit av locket. Avlånga hål för justering, men på en F ska det sitta en plastbit i det ena som bestämmer läget. Märk upp var den sitter annars. Nya O-ringar behövs, de brukar vara rätt hårda. Den stora tätar, den lilla är bara för att axeln ska få stöd i kamaxeln.
av Hans L
Tack för det! Ännu en fråga: Ger Hallgivaren även signal till bränslepumpen? Enligt dom som lyssnat med "förstående öra" så har pumpen inte gått när bilen vägrat starta.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Bränslestyrenheten drar pumprelät när den får varvtalssignal från tändsystemet, så ingen signal = ingen pump.
av Hans L
Alltså kan det vara hallgivaren som gör att bränslepumpen/pumparna inte gått ibland.

Nu har jag ett bekymmer till(tycks aldrig ta slut med oklarheter när man inget begriper). Ringde en skrot i dag, de har fördelare för 600 + frakt= 750. Att lämna in på volvo för att byta hallgivaren kostar ca 800 för givaren + ca 800 för jobbet. Men, på volvo sa dom att 88A hade hallgivare och 88B hade ngt annat. Om jag har en A eller B vet jag inte och det visste dom inte på Volvo heller trots koll på reg nr. Hur ser jag om det sitter en hallgivare i fördelaren?

På skroten ville dom ha ett nummer som står på fördelaren för att jag skall få rätt så dom kan kanske säga om den har hallgivare eller inte. Men hur ser jag det själv?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Googlade fram en bild:
Bild
Kolla om du ser det kontaktstycket på fördelaren. Annars har du impulsgivare på svänghjulet. Den sitter i så fall rakt under fördelaren, nere på sprängkåpan.
av Hans L
Tack för alla tips!!!
Nu är det 5 dgr sedan fördelaren med hallgivare byttes ut och bilen har inte trilskats en enda gång sedan dess. Veckan innan bytet var den helt hopplös, men nu: Som en klocka även när det gäller starten. Tack igen ni som engagerat er i mina våndor. Härligt forum det här.

Enligt meken så hade han nollat den och rade[…]

Bensinpriser v2

Sedan kriget bröt ut har oljepriserna ö[…]

Kanske läge att testa att byta själva &q[…]

Batterifråga?

Kan konstatera att jo köp nytt batteri p&arin[…]