Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jika
Har en Vovlo 855 GLT 96:a.

Kan man kolla upp felkoder själv? Eller ska man köra till verkstan? Vad kan det kosta på ett ungefär?
Finns kanske nån som kan ordna det i Göteborg för ett kalaspris!

Det är lampan för motorelektroniken som började lysa igår.
av Mackansglt
Du har OBD II på din bil. Du måste ha en OBD II felkodsläsare för att läsa felkoderna. Uttaget för denna sitter i myntfacket framför växelspaken.

Prisena för en felkods avläsning varierar ifrån ca. 300-600 kr är min erfarenhet.
Jag själv köpte en felkodsavläsare på tyska Ebay för 350 kr.

Det är många felkoder som kan tända motorelektroniklampan, bl.a. lambda, massemätaren, läckage i vakuumslangar, luftpumpen mm.
av jika
Idag när jag körde hem från jobbet så började den att rycka som bara den. Stannade även vid korsningar. Man fick igång den efter ett tag. Men den dog direkt om den inte fick nån gas, väl hemma så väntade jag ca 10 min innan jag startade igen, den hade då orolig tomgång och så dog den till slut.

Nån som har en idé om orsaken?
Ska till en verkstad imorgon, dom ville ha 500 för en felsökning..galet!!
av jika
En liten uppdate.
Var nyss ute och testade den. Startade direkt men hade ojämn tomgång som stabiliserade sig efter en liten stund. Gick att köra med den, inga stopp eller något. Tog det visserligen väldigt lugnt.
Jaja, får se vad verkstaden säger imorgon..
Användarvisningsbild
av hollan
jika skrev:Idag när jag körde hem från jobbet så började den att rycka som bara den. Stannade även vid korsningar. Man fick igång den efter ett tag. Men den dog direkt om den inte fick nån gas, väl hemma så väntade jag ca 10 min innan jag startade igen, den hade då orolig tomgång och så dog den till slut.

Nån som har en idé om orsaken?
Ska till en verkstad imorgon, dom ville ha 500 för en felsökning..galet!!
ja 500:- är galet billigt för en felsökning
av jika
Fick en felkod som var 231 - Adaptiv lambdareglering dellast.
Dom släckte den så får vi se om den kommer tillbaka. Bilen går bra idag, inga problem alls.
av jika
Skulle ut en sväng med bilen. När jag startade den så svajade tomgången, dog också nångång. Men efter ett tag så gick den bra igen.

Nån som har en fundering om vad det kan vara för fel??
av jika
Har fått samma felkod ännu en gång. Verkstan trodde att det kunde vara luftmassemätaren som var paj. Testade att koppla ur den när bilen var igång, blev ingen skillnad på tomgången. Men den dog när man satte i den igen. Borde det inte bli någon skillnad när man drar ut sladden?

Är det någon speciell luftmassemätare man ska köpa eller räcker det att hitta någon till min årsmodell?

Hej! Yttre damask på drivknut bak är sk[…]

Tack skall ni ha, Slog in följande exempel p&[…]

Tack för tips. Det blev vanlig bränslesl[…]

99% att det är batteriet.