Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Men hur kommer det sig att en Japanare har en 2,0 4 kolvisar och 240 hk ? Det är väl teknik eller dröm för anndra?
Inte alls någon dröm , 240hkr vid 8300rpm och maximalt vrid på 208Nm vid 7500rpm innebär bara att man offrat körbarhet och segdragningsförmåga för att få till en extremt sportig karaktär. Nu har iofs Honda (och många andra) iofs V-tec som ser till att den inte behöver tappa allt vrid i mellanregistret, men den är fortfarande rätt kraftlös. Den bilen segdrar förmodligen helt i klass med en guldhamster trots att den väger nära ett halvt ton mindre än en V70.
Nu har jag iofs inte kört S2000, men väl Civic Type-R ett par gånger, och skillnaden bör väl inte vara milsvid...

Men som någon skrev högre upp i tråden, vi har hamnat långt utanför topic, och jag ger upp här. En ny tråd under allmänt kanske passar bättre...

/Thomas
Ampy skrev:Thomas det va fint föklarat ;)

Men hur kommer det sig att en Japanare har en 2,0 4 kolvisar och 240 hk ? Det är väl teknik eller dröm för anndra?
CIVIC 2,0 4-kolv 200 HK
Accord 2,2 4- kolv 212 HK
S2000 2,0 4-kolv 240 HK / på volymen så är det grymmt av dem!! Glömm inte att det finns Nissan och Toyota nästa samma där! :-/O/
Så tar vi Svenska bilar
2,4 5 kolv 170 Hk
Man kan alltid be Yamaha och hjälp, Japsar kan sin grej och får 320 HK ur en sugis :-K

SISST men inte minnst vad tror ni en S2000 VS S60 T5??
Jag kan ju tjalla att T5 blir bra från åkt.
jag tror, helt ärligt, att nästan alla större biltillverkare (inklusive volvo) kan tillverka en 2 liters 240hk. Vad ska volvo med en sådan motor till? Vem skulle köpa en V70 med 240hk@8000varv 2liters sugis? Helt fel motor i (familje)volvobilarna. Helt rätt motor i en s2000. Det är såleds inte en fråga om att kunna utan om att vilja.

Ska vi försöka återgå till topic? Vi spårade ur nånstans där du skulle förklara varför Autotechs mjukvara var unik och mycket bättre än TM Chiptunings prylar. Vi kan väl återuppta diskussionen med ett svar från dig på den punkten?
Var bara tvungen att kommentera detta också
Man kan alltid be Yamaha och hjälp, Japsar kan sin grej och får 320 HK ur en sugis
Om du syftar på Volvos V8 som Yamaha står som pappa till så är den på 4,4 liter (ca. 70hkr/liter) vrid på 440Nm, en ganska medveten kompromiss mellan vrid och toppeffekt. Jämför gärna den (i t.ex en S80) körmässigt med en T6 och även hur mycket bränsle respektive bil drar vid normal körning.

/Thomas
Funk skrev:Nu har iofs Honda (och många andra) iofs V-tec som ser till att den inte behöver tappa allt vrid i mellanregistret, men den är fortfarande rätt kraftlös. Den bilen segdrar förmodligen helt i klass med en guldhamster trots att den väger nära ett halvt ton mindre än en V70.
Nu har jag iofs inte kört S2000, men väl Civic Type-R ett par gånger, och skillnaden bör väl inte vara milsvid...
Jag har aldrig åkt någon Civic Type-R, men beskrivningen du gav på den passar in rätt bra på den S2000 jag åkte med i sommras. Värre ketchupeffekt har jag nog aldrig upplevt. Hände inte mycket under 6000 varv, men mellan 6-9000 varv sparkade den på duktigt, och i kombination med det öppna filtret ger den ifrån sig ett helt annat(fantastiskt) ljud i detta registret. Som någon skrev tidigare så är detta helt rätt motor för den här typen av bilar, men i en V70 eller någon annan bruksbil? Nej jag tror inte det skulle vara lika upphetsande.
Xioz skrev:Dax o låsa dena tråd kanske?

Tycker den ser ut som den ballat ut ganska mycket?

Vad var frågan i sak?

/ Xioz
Så länge diskussionen i fortsättningen håller sig sakligt utan angrepp och urspårningar så tänker inte jag lägga mig i.
Det jag lägger inom ramen för tillåtet är diskussioner om chiptriming, hur de påverkar drivlina o dyl.
Tråden ligger nu under min bevakning och det krävs skärpning!

mvh
Anders
kan berätta till er som ser ner på TM-chiptuning. att svågern lämna in sin Audi A4 1,8t quattro 190hk-04
charlie börja med att ta en sväng med bilen och konstaterade den inte gick som den skulle orginal(de hitta inget på M-testet dagen innan!!!!) han koppla på dator och tog bort felcoden som låg och störde så bilen ej gick som den skulle.. sen när bilen var ok i orginal så chippades den. Så kom ej och snacka om att BSR Mfl
är så mycket bättre bara för de är stora och kända!!!
Hade det varit samma situation på BSR hade de bara sagt laga bilen först sen återkom :x
grammse skrev:kan berätta till er som ser ner på TM-chiptuning. att svågern lämna in sin Audi A4 1,8t quattro 190hk-04
charlie börja med att ta en sväng med bilen och konstaterade den inte gick som den skulle orginal(de hitta inget på M-testet dagen innan!!!!) han koppla på dator och tog bort felcoden som låg och störde så bilen ej gick som den skulle.. sen när bilen var ok i orginal så chippades den. Så kom ej och snacka om att BSR Mfl
Hade det varit samma situation på BSR hade de bara sagt laga bilen först sen återkom :x
Det du pratar om är god service, inte en bra mjukvara för motorstyrning.

Den som säljer mycket har tid och pengar att lägga på utveckling och det är vad som krävs för att det ska bli bra. Frågan man borde ställa till alla firmor som inte utvecklar själva, är vem som står för programutvecklingen.
MathiasS skrev:
grammse skrev:kan berätta till er som ser ner på TM-chiptuning. att svågern lämna in sin Audi A4 1,8t quattro 190hk-04

Den som säljer mycket har tid och pengar att lägga på utveckling och det är vad som krävs för att det ska bli bra. Frågan man borde ställa till alla firmor som inte utvecklar själva, är vem som står för programutvecklingen.
Ja men går bilen bra och priset är relevant så är jag som kund nöjd. varför ska mjukvaran vara sämre? De har många nöjda kunder och bilen går bra utan buggar och annat skit. det kanske t o m är samma program vara- då borde det ju inte vara sämre :roll:
grammse skrev:
MathiasS skrev:

Ja men går bilen bra och priset är relevant så är jag som kund nöjd. varför ska mjukvaran vara sämre? De har många nöjda kunder och bilen går bra utan buggar och annat skit. det kanske t o m är samma program vara- då borde det ju inte vara sämre :roll:
Att avgöra om man får "bra" saker eller inte är svårt. Om du får samma mjukvara som hos Storhandlaren så är den lika bra, problemet som jag ser det, är att du inte vet vad du får.

Att köpa något okänt med motiveringen att "det kanske t o m är samma programvara" skulle inte kännas något vidare?

Som tur är får ju var och en göra som den vill. :wink:
2 års garanti och flera tusen billigare avgör vad jag chippar min bil. Hur många glider inte på en räkmacka på det andra lägger ner åtskilliga timmar på att utveckla??? Så är det nog i många brancher :wink:
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

Härligt projekt - gör bara inte som dit[…]

Glödstift öppen krets

Hmm, det sitter 5v stift i nyare bilar dvs dem kan[…]

Eller öppnar med den fysiska nyckeln o gö[…]

Sitter säkring under ratten till sirenen, n&a[…]