Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
zplix skrev:skall kontrolera det i morgon efter jobb!
återkommer med info!
Tack för tipset.
om det inte rör sig där kan det vara det som gör den slö då?
ja spjället ställer ju inte om sej mellan långt och kort utan står ständigt på långt. Det gör att motorn inte blir så pigg som den ska på högre varv.
av Mackansglt
Hoppar på denna tråd. Är det variabelt insug även på en 855GLT 96:a?
Tycker att min känns lite trött också.
av Johols06
Vet inte om det sitter en eller två knacksensorer på din motor men det vanligaste problemet med just Glt - motorn är att den går för mjukt och då kan inte knacksensorn justera tändningen optimalt. I de fall knacksensorn helt har gått sönder så har du i princip en 140 - hästars motor. Lycka till

/Johan
av *pettson*
Mackansglt skrev:Hoppar på denna tråd. Är det variabelt insug även på en 855GLT 96:a?
Tycker att min känns lite trött också.
Nej inget variabelt på 96..
av Bred
Beträffande knacksensorn så bör man väl få en felkod ifall den börjar haverera? Lägger den av helt bör det väl bli helt stopp då, eller?
Var sitter knacksensorn förresten?

Beträffande katten, går det att göra rent den på något sätt, eller är det bara å byta? Känns trist att byta den ifall felet inte ligger där och den fungerar. Lite pengar som försvinner!

MvH Martin
av Johols06
Bred skrev:Beträffande knacksensorn så bör man väl få en felkod ifall den börjar haverera? Lägger den av helt bör det väl bli helt stopp då, eller?
Var sitter knacksensorn förresten?

Beträffande katten, går det att göra rent den på något sätt, eller är det bara å byta? Känns trist att byta den ifall felet inte ligger där och den fungerar. Lite pengar som försvinner!

MvH Martin

På min motor B5254S sitter det två sensorer fram under insugsgrenröret, men ja, man borde nog få felkod. Det skadar ju aldrig att koppla ur sensorn och se om det blir nån skillnad. Helt lägger systemet nästan aldrig av idag när sensorer går sönder utan databoxen ställer sig i ett "linka hem" läge där den tar ett medelvärde av vad givaren brukar ge. Många gånger har man nån trasig givare utan att det märks över huvud taget

/ Johan
Användarvisningsbild
av villon
Asså ska man känna under insugningsrören där fram? för ganska svårt att få ner näven där :P någon som har teknik? och där under ska man alltså känna en stång som ska röra på sig när man gasar? för jag tycker själv min glt 93:a är ganska slö,
av *pettson*
villon skrev:Asså ska man känna under insugningsrören där fram? för ganska svårt att få ner näven där :P någon som har teknik? och där under ska man alltså känna en stång som ska röra på sig när man gasar? för jag tycker själv min glt 93:a är ganska slö,
Du ser även stången där den går upp emellan insugsrören på cylinder 3-4 vill jag minnas..

Har beställt en ny nedre knut, hoppas på[…]

V60 sliter däck bak

Generellt sett kan bussningar i dåligt skick[…]

Generator laddar ej batteriet

Säker på att det inte är en anslut[…]

sen kan man ju tolka media som om att affäre[…]