Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av catinsho
Upptäckte en spricka häromdagen i nedre väntra hörnet sett inifrån och sprickan blir större, ca 10 cm lång nu. Kan man på något sätt stoppa sprickbildningen? / Cat
av ank9
hmm... tänker så det knakar...
Kan det vara så att om man smetar lite motorolja på sprickan så kan det göra så att sprickbildningen bromsas?
Hörde det för väldigt länge sedan. Har aldrig testat det själv dock så jag har ingen aning om det kan funka eller om det bara är skitsnack...
Användarvisningsbild
av Sparkz
Neeej! Håll all smuts borta från stenskott och sprickor.
Stenskott går att laga, och sprickor under 10 cm. Resultatet blir bättre om det är rent, så sätt gärna en tejp över ett färskt stenskott om du tänker laga det.
http://www.stenskottslagning.se/index.htm t ex, men det finns lite överallt. Har du glasförsäkring är självrisken bara 100 eller 200 kr beroende på bolag. Kolla med närmaste glasmästare.
Användarvisningsbild
av freak1
Självrisken är väl 10%, dock minst 1000:-, eller.
Vilket bolag har så låg självrisk som du säger, Sparkz.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Inte för reparation av stenskott. Ska du byta ruta blir det den vanliga självrisken som du säger.
av ank9
...apropå detta med olja på sprickan...
Jag har funderat lite på detta idag och det slog mig att oljan är ju vattenavvisande. Det gör att inget (eller i alla fall mindre vatten) tränger ner i sprickan. På vintern när vattnet fryser så expanderar det ju och om det då ligger vatten i sprickan trycker isen på och hjälper till att spräcka...

Kan det vara därför jag hörde detta??? ?:-/

Men som sagt... Kanske är det bättre med en tejpbit över sprickan i så fall som Sparkz skriver.
Användarvisningsbild
av freak1
Sparkz skrev:Inte för reparation av stenskott. Ska du byta ruta blir det den vanliga självrisken som du säger.
:oops: konstigt att man inte kan lära sig läsa vad folk skriver :oops: , sorry.
av mrmagnuz
Sätt en tejpbit över och åk snarast till närmaste glasmästare för att få det fixat. Det går att laga sprickor utan problem upp till 2 dm om rutan för övrigt inte är i för dåligt skick. är den det så är det inte värt för försäkringsbolaget att laga, utan det börjar väga över för att byta rutan istället.
Ta absolut INTE olja på/i sprickan. det förstör för det lim som läggs i sprickan.
Självrisken hos f-bolagen varierar mellan 0-200:- för sten/spricklagning.
av catinsho
Tack för svaren! Blir ett besök hos glasmästaren på måndag för att laga, vindrutan är i väldigt bra skick i övrigt. / Cat
av catinsho
Har varit förbi en glasmästare och han sa att man inte lagar sprickor, bara stenskott.
Någon som har tips på glasmästare i västerort/Stockholm som fixar sprickor?
Bensinpriser v2

oljepriset är och förblir alltid volatil[…]

Går det att lägga till nya nycklar med […]

Stefans 968

En PCCM beställd. Bild.jpeg

Batterifråga?

Det batteriet du köper annorstädes f&oum[…]