Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av DrEvilBoy
Har V70 AWD -99

Vi har fått en massa snö och testade abs:en för första gången. Det slog till i bakvagnen vid kraftig inbromsning. har testat flera gånger att bromsa in kraftigt, ibland slår det till i bakvagnen.... ibland inte. ?:-/

Samt att det luktar brännt vid bakdäcken

tycker även att det låter lite konstigt när jag gör kraftigt gaspådrag strax efter kraftig inbromsning.

Provoserade bilen lite och tyckte att bakdäcken gick in lite sent.... hur mycket måste framdäcken spinna för att bakdäcken ska hjälpa till? Har hör 1/8 varv, kan det stämma?

Några ideér?

Edit::
Har en lampa i abs lampan (tror att den satt där) som föreställer en bil som sladdar lite. Som jag fattar så lyser den när en "vanlig" volvo kopplar in "tracs" men när lyser den för en AWD?
Användarvisningsbild
av ketto
DrEvilBoy skrev:Har V70 AWD -99

Vi har fått en massa snö och testade abs:en för första gången. Det slog till i bakvagnen vid kraftig inbromsning. har testat flera gånger att bromsa in kraftigt, ibland slår det till i bakvagnen.... ibland inte. ?:-/

Samt att det luktar brännt vid bakdäcken

tycker även att det låter lite konstigt när jag gör kraftigt gaspådrag strax efter kraftig inbromsning.

Provoserade bilen lite och tyckte att bakdäcken gick in lite sent.... hur mycket måste framdäcken spinna för att bakdäcken ska hjälpa till? Har hör 1/8 varv, kan det stämma?

Några ideér?

Edit::
Har en lampa i abs lampan (tror att den satt där) som föreställer en bil som sladdar lite. Som jag fattar så lyser den när en "vanlig" volvo kopplar in "tracs" men när lyser den för en AWD?
Är de efter den kraftiga inbromsningen de luktar bränt?

Framhjulen spinner ganska mycke innan bakdäcken griper in, beror på hur varm oljan är i viscon, då kan de gå väldigt fort!

När den sladdande bilen lyser, då har du KOPPLAT BORT antispin, man får hålla in knappen en stund innan den lyser, på min behöver ja bara trycka på knappen sen lyser TRACS OFF, när den inte lyser då är allt inkopplat!
Användarvisningsbild
av Mats A
På en -99 kan man inte stänga av stc tror jag det heter på en -99 och den lampan lyser bara om det är fel på en "awd"
av DrEvilBoy
ketto skrev:
Är de efter den kraftiga inbromsningen de luktar bränt?

Framhjulen spinner ganska mycke innan bakdäcken griper in, beror på hur varm oljan är i viscon, då kan de gå väldigt fort!

När den sladdande bilen lyser, då har du KOPPLAT BORT antispin, man får hålla in knappen en stund innan den lyser, på min behöver ja bara trycka på knappen sen lyser TRACS OFF, när den inte lyser då är allt inkopplat!
Tack för svaren.... Det är efter den krafiga inbromsningen det luktar bränt.... Att det låter från bakvagnen ibland när jag tvärnitar verkar vara lite mysko..... Frågade runt lite bland bekantskaps kretsen och en sa att det kunde vara handbromsen som lät.... men vad har handbromsen med det att göra ?:-/

Mats A: Det stämmer nog med största sannolikhet att den endast lyser när det är något fel på AWD:n.... står säkert i min manual.... men min tyska är inte så bra :mrgreen:
av DrEvilBoy
Någon som har en susning om varför det slår till i bakvagnen ibland när man tvärnitar? svårt att förklara ljudet men det smäller till ibland när man tvärnitar... inte jämnt bara ibland.

Fel eller normalt?
Användarvisningsbild
av ketto
Inte är de normalt iaf! Funderar över va de kan vara! Fungerar AWD som den ska? Handbroms likaså?
av Kena
Ta loss beläggen och kolla så de inte separerat. Tar inte bromsarna på ena sidan bör det nog lysa och blinka lite lampor inne i bilen.
av DrEvilBoy
ketto skrev:Inte är de normalt iaf! Funderar över va de kan vara! Fungerar AWD som den ska? Handbroms likaså?
AWD:n vet jag inte direkt om den fungerar som den ska.... har aldrig haft en AWD förr så jag vet inte riktigt. Testade lite igår och spann loss i en kurva, killen som satt bak sa att han kände att bakhjulen började driva.... vilket jag antar är positivt. Fast jag tycker det är ett litet konstigt ljud fram när framhjulen spinner loss, hörde mig lite för och fick det förklarat att antispinn och sånt kan låta lite... fast jag vet inte vad som är skillnaden fram på en vanlig V70 och en AWD. Idag har jag testat att bromsa så att abs:en tar i men har inte lyckats få fram dunk ljudet från bakvagnen som jag fick vid ett flertal tillfällen i går.

Handbromsen verkar fungera bra...... bilen besiktigades för 1 månad sedan utan problem.

Pratade med en verkstadsnisse idag.... då min 1 månads försäkring på bilen går ut idag... .han skall kolla bilen på onsdag.... men han lär säkert inte hitta något fel (fast det säkert är fel)
av DrEvilBoy
Fick tillbaka bilen idag efter 4 dagar på verkstan.......

Tog med mig en verstadsnisse för en provtur i onsdags morse för att visa ljudet som uppkom ibland vid kraftig inbromsning..... och som alltid när man ska visa någon annan så var det inga oljud :roll:

Men han hade tydligen kollat handbromsen men hittade inget fel..... det positiva är att handbromsen tar bättre nu efter han kollade den :D

Jag lär nog inte märka något förrän det blir halt igen.... förhoppningsvis så kommer inte ljudet tillbaka.

Tack skall ni ha, det var ju inte svårare &a[…]

Tack för tips. Det blev vanlig bränslesl[…]

99% att det är batteriet.

Lägger till en bild. Vad sitter där inn[…]