Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av P165B
Idag köpte jag en impulsgivare till svänghjulet en Bosch. Bytte den och bilen startar inte nu heller :crying:
Provat med både original styrbox och en äldre utan startspärr utan resultat. Har bränsle och gnista men spridarna tycks inte vilja vara med alls.
Användarvisningsbild
av lennarte
Dom sista riktiga Volvos hade inte blinkdosan kvar utan ett OBD uttag i mittkonsolen. Dock kan man inte läsa det längre för Volvo har kastat all gammal utrustning. Man kan dock bygga i egen felkodsläsare till dessa bilar ((c:a -95 och uppåt) av en blinkdosa (från en äldre modell) och ett OBD uttag från typ Kell och Co. På äldre modeller med blinkdosa kan du prova funktionen på spridare, tempmätare, tomgångsmotor, spjällventil mm. Så du inte behöver "byta delar i blindo". Tänk också på att du måste släcka felkoder varje gång du bytt en del, så du nollar datorerna. Annars vet inte boxarna att där är bytt t.ex tempgivaren för motorstyrningen. Tempgivaren till motortemperaturen berörs inte av felkoder
Har du en turbomotor har spridarna ett förkopplingsmotstånd. Det kan gå sönder om du t.ex provat med andra spridare.
Vad är ett förkopplingsmotstånd och vart sitter det? Jag har ju bytt relät för spridarna som sitter i motorrummet. Då jag har bränsle och gnista men spridarna vägrar öppna så sitter felet i styrning av spridarna. Hur som helst mycket frustrerande att inte få motorn att starta :-/
Har du kollat om du har konstant ström till spridarna som föreslagits?
ECU styr spridarna genom att jorda dem, så den andra sidan av spridarna ska ha konstant 12V med tändningen på om inget annat är fel.

https://www.reddit.com/r/FiestaST/comments/[…]

Vet inte om en reminder går att lägga i[…]

Service på våran bil

Nu har vi varit på verkstad med våran […]

945 FTT -97 Bränslepump död

Jag har ingen Turbo i min 745-a, så jag vet […]