Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Så, en motorvärmare önskas. Bränslevärmare finns idag (notera ren bensinbil).
Naturligtvis olika bud på detta som många andra får.

Volvoverkstaden: Det går inte. Regleringen får tuppjuck.
Volvo support: Du kan ha motorvärmare, men inte köra bränslevärmare och motorvärmare samtidigt (duh).
- Vad ska jag ha för typ av värmare då? - Fråga verkstaden.
Calix/Defa: Du ska ha slangvärmare.
Volvo webbutik: Du ska ha kontaktvärmare.

De två övre svaren kan ignoreras. tänker jag. Euro 6 motorer får tuppjuck om en av flera temperatursensorer visar avvikande (varmare) värde än de andra vid start. Lägre effekt på kontaktvärmare löser oftast detta om de sitter nära en givare. Slangvärmare... vet ej.

Nu kära forum, vad gäller? Kontaktvärmare eller slangvärmare? Någon som faktiskt har elvärmare installerat på samma bilmodell och även har bränslevärmare?
Ingen som vill ge lite input?

Provade nyss med Volvo support igen. "Vi har bara kontaktvärmare som erbjudande. Men hör med en verkstad i norr, de kan ha andra kluriga lösningar."

Följer man Defa/Calix anvisningar för slangvärmare, ska dessa monteras i slang vid oljevärmaren.
Får man självcirkulation i kylkretsen då eller sitter det någon ventil i bränslevärmaren som blockerar cirkulationen?
TrickS skrev:
De två övre svaren kan ignoreras. tänker jag. Euro 6 motorer får tuppjuck om en av flera temperatursensorer visar avvikande (varmare) värde än de andra vid start. Lägre effekt på kontaktvärmare löser oftast detta om de sitter nära en givare. Slangvärmare... vet ej.?
Låter jättesuspekt. Var o varannan gång du startar bilen efter du parkerat kortare tid har temp sensorerna olika värden. Speciellt på vintern.

Block-vatten värmare lär ju finnas också om inte annat. Inte lika beroende av cirkulation, om det skulle vara ett problem. Iaf inte kortare tider.

De två övre svaren kan ignoreras. t&[…]

startproblem

hej har byt startmotor och batteri men bilen vill […]

Tumregeln är nog att olja i motorn är b[…]

Byt batteri och rengör CEM-kontakterna...