Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av UnleashFusion
Malmstroem skrev: ons 02 sep 2026, 11:20 Det är lite så jag tänker. Om milkostnaden ligger över 50 kr/mil, så spelar det ingen större roll om däckskostnaden kan minskas med 50 öre/milen. Om kostnaden är ett problem är det då bättre att sänka hastigheten några km/h. Det sparar mer pengar.

Jag föredrar också färska däck. Inga av de dubbfria däck jag bytte ut var helt slut, men de var (om jag kommer ihåg rätt) kring 8 år. Det tillsammans med en önskan om dubbade däck ledde till byte.
Du bör prova nokians senaste Hakkapeliitta 01 (släpptes i mars 2026)
Användarvisningsbild
av epostaren
Vi bilägare har testat dubbdäck och resultatet kommer i nästa utgåva 9 september. Lite senare kommer Teknikens värld med sina resultat. Ska ha nya dubbdäck i år har jag tänkt, så jag inväntar bägge testresultaten innan jag bestämmer mig.
IMG_0829.jpeg
IMG_0829.jpeg (225.92 KiB) Visad 476 gånger
av UnleashFusion
epostaren skrev: ons 02 sep 2026, 13:59 Vi bilägare har testat dubbdäck och resultatet kommer i nästa utgåva 9 september. Lite senare kommer Teknikens värld med sina resultat. Ska ha nya dubbdäck i år har jag tänkt, så jag inväntar bägge testresultaten innan jag bestämmer mig.IMG_0829.jpeg
Spännande.. hoppas dom testat "nya nya" och inte föregående eller gamla bara.. inväntar på "resultatet" ;)
Fick hem senaste Vi Bilägare tidningen och har lusläst lite, nya Nokian 01 kom först, plats 2 kom Good Year Ultragrip Arctic 2 och 3e Michelin X-ice North 4.
Spännande. Ska bli kul att se testen och även Teknikens världs test framöver. Litar bara på dessa två vad gäller däcktester. Hoppas att dom nya Continental IceContact 8 är med i Teknikens Världs test.
kievY skrev:Fick hem senaste Vi Bilägare tidningen och har lusläst lite, nya Nokian 01 kom först, plats 2 kom Good Year Ultragrip Arctic 2 och 3e Michelin X-ice North 4.
Var även Hakka 10 med? Tänkte om dom jämförde eller om 01 har fått ta dess plats i testet.
batmac skrev:
kievY skrev:Fick hem senaste Vi Bilägare tidningen och har lusläst lite, nya Nokian 01 kom först, plats 2 kom Good Year Ultragrip Arctic 2 och 3e Michelin X-ice North 4.
Var även Hakka 10 med? Tänkte om dom jämförde eller om 01 har fått ta dess plats i testet.
Nej, det är nya regler för hur långt dubbutstick det får vara, detta för att minska slitaget på vägarna. Dom gamla reglerna hette A, dom nya A+. Hakka 01 har en teknik där dubben kan sjunka in i däcket på barmark.
Continentals nya IceContact 8 hann inte bli klart när testen gjordes. Bridgestones däck diskades på grund av för långt dubbutstick, men det hade i så fall hamnat i mitten av testet.
Blir ju lite fundersam på Hakka 01. Dubbarna sjunker alltså olika djupt beroende på temperatur, vid -5 åker dem inte in men vid 5+ gör dom det. Det är ju rätt ofta barmark men kallare än -5, och det känns som att ett av de halkigare scenarion som finns är när det blivit plusgrader så det börjar ligga vatten ovanpå isen. Därtill så blir ju däcket också varmare vid körning.

Jag kan alldeles för lite för att uttala mig men det låter lite hokuspokus över det hela :-D

Får försöka läsa på mer
Användarvisningsbild
av Jallemet

batmac skrev:
Får försöka läsa på mer
"-Det är mest tröjor och dekaler", sa Sigurd om Uniship i filmen Göra Kanal.

Dels ska produkten tilltala biltillverkarens miljöpolicy och sedan resten av miljörörelsen och man hittar den ena enzymen efter den andra för att hävda att industrin jobbar hårt för att få bort oljan ut produktionen.

Jag är något besviken på mina Michelin Xice North⁴ med upp till 250 dubb/däck, trodde det skulle kännas skillnad mot Pirelli Ice Zero som sitter på den andra bilen, aningens lurad av reklamen:)

Om jag inte minns fel så anses >16V vara […]

Vilka vinterdäck 2026/2027?

Får försöka läsa på[…]

Tumregeln är nog att olja i motorn är b&[…]

D4 2019 motorbroms

Aha.. det var väl den funktionen jag referera[…]