Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hejhopp, är det någon här som har använt Denso K20PBR-S10 i en B5244S2?

Jag har åkt på Volvo original 8642660 fram till nu men stör mig dels på att ett 5-pack numera kostar uppemot tusenlappen hos Volvo, dels på att de tre luftgapen (på helt nya stift) varierar så mycket att man ser det med blotta ögat.. Gapen varierar mellan ca 1.2 och 2mm på olika individer. Kallas av kvalitetsfolk för bristande kapabilitet. Dyra skräpgrejer med andra ord :-/ För stora luftgap höjer spänningen och stressar tändspolarna i onödan. Och gapen blir bara större med tiden när material eroderas bort från mittelektroden.
Den enda fördelen med original jag lyckats hitta är att de är "korta", elektroderna sticker bara ut ca 3.2mm in i cylindern
Uppenbarligen är de radioavstörda, jag mäter upp 4.8 kiloohm mellan toppanslutning och mittelektrod.

Denso K20PBR-S10 har lite längre utstick, ca 4 mm av bilder att döma. Radioavstörda men med 1 kiloohm i stället för 4.8, jag lyssnar sällan (dvs aldrig ;-) ) på mellanvåg så jag ser det inte som ett problem utan snarare en möjlighet till bättre gnista.
Och så den stora skillnaden, 1mm luftgap. Känns snällare mot mina slitna tändspolar. :-)
Denso_K20PBR-S10.JPG
Denso_K20PBR-S10.JPG (12.92 KiB) Visad 122 gånger
Vad är vitsen håll dig till referens listorna.
Utan turbo är inte gnistan något problem, flamfrontens utbredning som du borde fokusera på i såfall, men hur mycket tändstift påverkar den punkten låter jag vara osagt.

IK20TT blir "nyaste" stiftet från Denso i den motorn. Eller K20TT som är riktigt prisvärda.
https://www.denso-am.eu/catalog/pv/7258 ... spark-plug
Användarvisningsbild
av Erik Å
KalleJ skrev: Idag, 19:47 IK20TT blir "nyaste" stiftet från Denso i den motorn. Eller K20TT som är riktigt prisvärda.
https://www.denso-am.eu/catalog/pv/7258 ... spark-plug
K20TT verkar ha ett utstick på över 6mm, nepp det tänker jag inte stoppa in.. :-D 3mm mer är original, nånstans därunder vänder kolven

Min fråga var om någon här har testat just K20PBR-S10
De har precis det jag är ute efter: 3 jordelektroder, radioavstörda med relativt låg resistans, 1mm luftgap och relativt kort utstick. Dessutom väldigt rimligt pris, 36 kr hos Aeromotors
Användarvisningsbild
av Erik Å
KalleJ skrev: För 26 minuter sedan. Låg resistans? 5k ohm
Alright, står fel hos Aeromotors då.
5k samma som original

Frågan kvarstår, nån som har testat?

.. På senare tid har deras retur-hanteri[…]

Hej, Vilken motorolja kör ni med till denna […]

Låg resistans? 5k ohm Alright, stå[…]

Batteriet är 1år gammalt. Biltema. Kan […]