Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

När bilen parkerades idag hördes ett tickande/smattrade ljud i ca 5 min efter bilen slagits av. Detta ljud hördes parallellt med det andra, normala, ljudet som brukar låta (en ljus ton).

Startade bilen 1,5 timmar senare samt körde ca 5 minuter. När jag stannade lät bara det vanliga piptonsljudet.

Vad kan smattrandet månne vara?
Någon som har en tanke?
Senast redigerad av 2 AxelE80, redigerad totalt 0 gång.
Dejan195:
Jag har diesel. B4 motorn med mildhybrid.
Hur ska regenereringen låta?
Vi har alltid ett pipande ljud ca 5-10 min efter att bilen stannat. Låter som nån ventil öppnat och en liten pump startat ...eller någon form av elektronikljud.
Men det smattrande ljudet har bara kommit en gång..
Jag har en Volvo V60CC, B4 motor från 2023. Jag körde länge på den gamla mjukvaran och fick plötsligt konstant tickande ljud, i stadig frekvens, motorutrymmet, efter att man stängt av bilen för någon vecka sedan. Och idag, efter att jag varit på service, och fått den senaste mjukvaran, fick jag samma tickande efter avstängning.

Jag har aldrig hört detta förut och det verkar bara komma ibland. Men efter snart tre års ägande är det bara andra gången jag har upplevt detta.
Förbrukning EX30

Här ser man vad ägarna själva redov[…]

Samma lädervård som Volvos egna kö[…]

QUICK FIX FRISKLUFTINTAG

Ingen som fått blöt passagerar matta???

Jag har en Volvo V60CC, B4 motor från 2023. […]