Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjena!

Motorlampa igen.., visar en felkod som var ECM 6400 i läsare.
"Omställningsventil kamaxel, insug. För låg signal"

Vet att ECM 6400 är väl ofta fel i VVT ventil, i under sommaren 2025 har jag bytt till ny vvt ventil från vpart och funkade toppen men lyser motorlampa igen nu idag och trots försök släckt men hjälper ingenting. :bored:

Vad kan jag felsöka? Är det nya VVT ventil som har gett upp igen? Eller svag ström till vvt? (Har fortf garanti hos vpart)
Hur skarvade du in kontakten till den nya ventilen? Klämhylsor eller lödskarvar? Kolla att de inte ger dålig kontakt.
När du bytte ventil, gjorde du rent i kanalerna i topplocket under packningen? Det sitter en liten sil i packningen som lätt blir igensatt med smuts..
Kolla också att kabelstammen som går till tändspolar och vvt ventil inte har nötts sönder mot topplocket, den går över någon metallkant i motsatta änden av toppen där den kan skadas.
Erik Å skrev: tor 20 aug 2026, 23:25 Hur skarvade du in kontakten till den nya ventilen? Klämhylsor eller lödskarvar? Kolla att de inte ger dålig kontakt.
När du bytte ventil, gjorde du rent i kanalerna i topplocket under packningen? Det sitter en liten sil i packningen som lätt blir igensatt med smuts..
Kolla också att kabelstammen som går till tändspolar och vvt ventil inte har nötts sönder mot topplocket, den går över någon metallkant i motsatta änden av toppen där den kan skadas.
Motorlampa slockade av själv nu, men får se om den kommer tillbaka.

VVT Ventil som jag beställde ifrån vpart, den "passade ej" till gamla kontakten så fick lödskarvar och röda kabel i vvt paket, har bytt ny kontakten till VVT. Även nytt grönt packning till nya VVT.
Länk VVT: https://vparts.se/se/justeringssolenoid ... 0-c70.html

Ang svar på "rent i kanalerna i topplocket under packningen" har inte jag gjort det i byte VVT men det kan jag kolla igen och försöka göra rent med nåt papper. Tack tipset också för kabelstammen, ska även kika på det dock är inte expert på kablar stick. ifall jag kan skicka bilderna på topplocket o kabelstammen om du vill kanske se?
Löjliga priser XC70

"Vanligt folk" varken är eller har […]

Precis så, vet inte vad som var i innan och […]

Drivknutsdamasker (vilket jobb…) och nya ba[…]

Polering som gäller, har fixat likande p&arin[…]