Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av III
En tänkvärd detalj bara, om det går att byta dämparna till vanliga(vilket jag tror) så bör du kolla om fjädrarna har samma artikelnummer med respektive utan nivåreglering, är det olika behöver du även byta fjädrar pga olika hårdhet. kan bli hängig bak och kanske inte tål och lastas som sig bör. Ex behövs det bytas fjädrar på sju och niohundra serien.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Fisketorp skrev:
Peter Bergman skrev:Hej. Jag har en V70 2,5T AWD -03 med Haldex. Stötdämparen bak är är slut. Finns det något alternativ till originaldämparna från volvo. Tror att volvos dämpare är från Sachs. Har ringt runt och dom kostar ca 4 800 kr/st någon som vet om man kan få bättre priser någon stans?
Inget svar men snarare en fråga.
hur långt har du kört? kört i våldsam terräng? bara undrar för vi får våran bil på måndag och den har också nivåreglering, rullat ca 14`000mil
och din bil är ju nyare än våran också så=)

Så hoppas dem ska hålla minst 10`000mil till iallafall =P

Går det inte att sätta dit vanliga stötdämpare då?
Inga stötdämapre håller till 24000 mil .... visst kan de sitta så länge men då är de mer som gammla cyklepumpar.

Vid 15000 brukar det vara dags att byta. Man tänker inte på det då de försämras lånmgsamt, men sätt dit nya och du har en helt annan bil.
av Fisketorp
VolvoB20 skrev:
Fisketorp skrev:
Peter Bergman skrev:Hej. Jag har en V70 2,5T AWD -03 med Haldex. Stötdämparen bak är är slut. Finns det något alternativ till originaldämparna från volvo. Tror att volvos dämpare är från Sachs. Har ringt runt och dom kostar ca 4 800 kr/st någon som vet om man kan få bättre priser någon stans?
Inget svar men snarare en fråga.
hur långt har du kört? kört i våldsam terräng? bara undrar för vi får våran bil på måndag och den har också nivåreglering, rullat ca 14`000mil
och din bil är ju nyare än våran också så=)

Så hoppas dem ska hålla minst 10`000mil till iallafall =P

Går det inte att sätta dit vanliga stötdämpare då?
Inga stötdämapre håller till 24000 mil .... visst kan de sitta så länge men då är de mer som gammla cyklepumpar.

Vid 15000 brukar det vara dags att byta. Man tänker inte på det då de försämras lånmgsamt, men sätt dit nya och du har en helt annan bil.
Har org dämpare/fjädrar på 940 24tusen mil och 17år gammla
fungerar fint. kan ju hålla med om att ett par nya på så hade bilen blivit annorlunda men ser ingen annledning att byta dem
av Gelejocke
Bytte från nivåreglerade till vanliga stötdämpare efter 12000 mil på min V 70 xc 01. Funkar perfekt och passade utan problem.
av Fisketorp
Gelejocke skrev:Bytte från nivåreglerade till vanliga stötdämpare efter 12000 mil på min V 70 xc 01. Funkar perfekt och passade utan problem.
behövdes det någon ombyggnadssats som jag nämnt ovan?
eller köpte du bara ett par som passade rakt av? volvo org eller "pirat"?

vad gick kalaset på om du har lust att nämna det =)

//Martin
av Gelejocke
Fick tag på begagnade via bildelsbasen som hade gått 1400 mil för 1500 spänn. Iallafall på V 70 xc 01 finns det bilar både med nivåregleringsstötdämpare och med vanliga stötdämpare. Monterade de senare och de passade rakt av. Lätt att byta dessutom.
av Fisketorp
låter bra.

med andra ord borde stötdämpare från ex mekonomen passa rakt av också. (ingen självklarhet men man kan ju hoppas) då de visade båda typerna efter att ha sökt på regnr.

inget man måste koppla bort eller får felmedelande när man sätter dit vanliga dämpare?

//Martin
av Gelejocke
Ingen elektronik inblandad. Vill dock poängtera att jag bytte kompletta fjäderben (både stötdämpare och fjäder). Jag vet inte om man kan montera en "vanlig" stötdämpare med en fjäder från en som hör ihop med en nivåreglerad.
av Fisketorp
Gelejocke skrev:Ingen elektronik inblandad. Vill dock poängtera att jag bytte kompletta fjäderben (både stötdämpare och fjäder). Jag vet inte om man kan montera en "vanlig" stötdämpare med en fjäder från en som hör ihop med en nivåreglerad.
ok.
det återstår att se den dan skiten brakar ihop och dags för byte=)
Användarvisningsbild
av WannabeeGBG
Tänk dock på att om ni har xenon-strålkastare från fabrik så får ni inte
montera något annat än just dämpare för nivåmat. Antingen likadana
dämpare som sitter på eller utan nivåmat med påföljden att ni får byta
framlampor till vanliga 55/60w med glödtråd.
Tänk på de o ha en god fortsättning!

Fick bli en beställning på nya sommard&[…]

Hej Forumet, Vår XC90 Ursula började kr[…]

Strålkastarbyte

En fråga, jag har bytt båda mina str&a[…]

VCM-epidemi, VOC - service krävs

Jag har inte hört något speciellt i Sve[…]