Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej, är ny här så ursäktar om jag skapar detta på fel ställe.
Jag har en volvo 244 -84, b23A motor med förgasare.
Den har gått lite oroligt på tomgång samt har varit svårstartad tidigare. Jag trodde länge att det var hög/låg tomgång för att den går bra på höga varv men efter en långkörare längs E4 började jag komma till insikt att det nog är tändningen huvudfelet sitter.

Jag bytte fördelarlock, rotor, tändkablar och tändstift men problemet kvarstod. Bilen tänder inte på alla cylindrar. Genom enklare felsökning genom att dra ut tändkablarna insåg jag att det är första cylindern som inte tänder (cylindern närmast fronten på bilen).
Jag tänkte att det hade något med att tändningen var fel inställd så jag köpte mig en stroboskoplampa för att ställa tändningen och då inser jag att tändkabeln inte alltid får en puls utav fördelaren men om jag drar lite i fördelaren (medans fördelaren fortfarande är fastskruvad) så får jag signal och motorn går jämnt.

Så jag skruvade lös fördelaren och tänker att om jag flyttar den så ska den ju då gå bättre. NEJ!

När jag får vita strecket mellan 0-10 så går den fint sen när jag skruvar fast fördelaren blöddrar den och ibland dör. Om jag istället ställde tändningen mellan 15-10 så hoppade motorn upp på kanske 2000varv och vita strecket hamnade på 25-20 den gick heller inte att starta med den inställningen.

Vet att det blev mycket text men ville vara så utförlig som möjligt så att jag kanske kan få hjälp.
Är det någon som förstår vad problemet är?
Är fördelar locket trasigt igen?
Har det något med kondensatorn eller brytarspetsen att göra?
Är tändspolen dålig?
Tacksam för alla svar jag kan få och felet kan även sitta i okunskap hos mig :oops:
Har du brytarspetsar, kolla då på dom noga. Fila mellan dom med en brytarfil, eller en nålfil. Eller byta dom, det är "slit och släng" delar som tändstift och tändkablar (och kondensatorn). Kolla även noga på nockarna som öppnar brytarna, dom kan bli olika slitna så dom inte öppna lika. Och ibland kan den mest slitna inte öppna alls. Det ska smörjas på klacken på brytar spetsen som går mot nockarna med ett värmetåligt fett. Du ska även droppa motorolja i fördelaraxeln (under rotorn) annars kan förtändningen "tröga" och tändläget blir helt fel. Avståndet mellan spetsarna ska vara c:a 0,4 mm när dom är som mest öppna. Tändläget ska stå på 10 - till 12° på tomgång Lycka till....
D4 VEA dricker olja

Ringarna ska placeras med öppningarna som ett[…]

Har du brytarspetsar, kolla då på dom[…]

Uppföljning på tidigare tråd

Ingen som har ens ett tips på mina utmaninga[…]

Den stora annons-tråden

Tog en sväng förbi en handlare idag och […]