Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tacksam
Jag har även kontaktat Castrol direkt och de menar att 0W30 A5-oljan (enligt Volvo!) inte är lämplig, att det ska vara en tjockare olja som A3 0W-40 eller 5W-40.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Tacksam skrev: Idag, 14:15 Jag har även kontaktat Castrol direkt och de menar att 0W30 A5-oljan (enligt Volvo!) inte är lämplig..
Intressant! Mina egna tester råkar ju peka i samma riktning.. :-)
av Tacksam
Det ska bli intressant att se svaret från verkstaden och en skriftlig förklaring och ev bulletin.
av KalleJ
Tacksam skrev:Jag har bett dem om svar skriftligt och frågat om en servicebulletin. En annan sak är att det läcker olja sedan tidigare, tänker jag fel att en tunnare olja ökar läckaget?
Ja precis du får högre oljeförbrukning. Fyll upp med en A3/B4 olja, men vet inte om jag hade kört 1500mil på samma oja.
av KalleJ
Tacksam skrev:Det ska bli intressant att se svaret från verkstaden och en skriftlig förklaring och ev bulletin.
Finns ingen så vitt jag vet, det är nästa generation V70 som fick A5/B5 olja, runt 2004. De tidigare än 2004 fick det i efterhand.
Rent tekniskt är det fel olja.

Däremot så har de rätt om att det är samma motor antagligen.
Olja

Det ska bli intressant att se svaret från v[…]

Under Inställningar > System finns Fö[…]

Hej, är ny här så ursäktar om[…]

Det var så jag trodde.. att det var smuts oc[…]