Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Svanis skrev:Kopplade ikväll loss låskista i hö framdörr, ingen skillnad på innerbelysningen, lyser på som vanligt.

Återanslöt och lossade takinnerlampan, kollade status och återanslöt den med, då tändes den och dimrade ned sen.
Funkade flera gånger med dimmernedsläckning efter upplåsning med fjärr.

Prövade med nyckel i tändning läge 2, men släcktes ej, nu är den tillbaka i fast sken och timeout efter flera minuter.

*uppdatering*
Lät taklampan hänga i kablarna och så funkar nu dimringen igen, något glapp eller kortis i härvan eller kontakten, ska låna den från 97:an så får vi se

*uppdatering 2*
Lät den lånade taklyktan hänga den med, uppträdde lika som den som redan var monterad innan, till en början fast sken till timeout, pressade lite på kablarna/kontakten så funkade den som den borde med neddimring efter en liten stund.
Men inser samtidigt att när den släckt, då vill den inte tända när dörrarna öppnas.
Så det är väl något skumt med kontakten.
*uppdatering 3*
Via Vol-VCR kunde jag med livevärden, få reda på att VGLA(larmet) indikerar förardörr öppen, när den bevisligen är stängd.
Så bra där, tur är väl det var förardörr eftersom VGLA indikerar livevärden på förardörr för sig och resterande 3st dörrar gemensamt, därutöver baklucka och motorhuv förstås.
Svanis skrev: lör 04 apr 2026, 17:29 Felkod CI-221 Vehicle speed signal missing har loggats i Kombiinstrumentet för hastighetssignal,
märkligt när hastighetsmätaren uppenbarligen fungerar.
Haha, jag lyckades åstadkomma felkod "hastighetssignal saknas", när jag slipade bromsskivorna idag.
Jag lyfter ena framhjulet, stänger av STC (annars går ABS in och hackar), startar motorn och låter den driva hjulet på tomgång med 5:an i medan jag slipar
Diffen gör att det roterande hjulet går med dubbla varvtalet och efter en stund tänds ABS-varningslampan eftersom det inte kommer några pulser från det stillastående hjulet. ABS slutar då att ta medelvärdet av vänster och höger och tar i ställer enbart det roterande hjulets pulser, man ser att hastighetsmätaren hoppar upp till dubbla värdet samtidigt som ABS-lampan tänds.
Iallafall, sen när man åkt en bit så släcks ABS-lampan spontant. Men denna gång lyste även motorlampan och fortsatte att lysa även när ABS slocknat! :-/
Läste ut felkod och fick som sagt nåt-0500 hastighetssignal saknas. Lätt nollställd :-)
Den felkoden triggas uppenbarligen ibland då abs går över till "nödmode" och bara använder ena hjulgivaren. Har aldrig sett den tidigare trots att jag gjort slipoperationen många gånger..
Har fortfarande ABS-koden kvar att ta tag i,
men idag byttes förardörrens låskista till en fungerande begagnad, så nu funkar innerbelysningen som den ska och vid fjärrlåsning så kvitterar bilen med blinkers och aktiverar larmdioden :-D

Ska nu renovera den lossade låskistan, med nya mikrobrytare & öppna motorn för att ersätta PTC-blecket i den, till en kopparbit i dess läge, så blir det nog återmontage därefter.
Efter byte igår av bromsoken bak samt pillade på ABS—kransen höger fram(med försök till rensa mellan tänderna med tunn mejsel) så gick provkörningen bra efter att ha satt tillbaka ABS-säkringen igen.

Men idag så efter släckning av felkod för höger fram så blev det ny provtur och ABS-lampan tändes igen.
Denna gång med felkod på bromstrycksgivaren.

Släckte felkoden och provturen fortsatte, läste LIVE-värden och verkar som att höger fram läser rätt, men då det blir time-out i VOL-FCR mot bilen, så kan jag ha missat, hade datorn i passagerarsätet.

Plötsligt så durrar det i ABS, utan att bromspedal vidrörts(bilen har TRACS som enbart verkar upp till 40 kmh enligt instruktionsboken)
Tror hastigheten var 50-60 vid tillfället.
Vid bromsning strax efter så går ABS in.
Inga felkoder finns loggade.

Håller på och kollar ABS-givaren höger fram som byttes ut nyligen, fick mätvärden 1140 ohm i viloläge, vid rotation bromsskiva får jag mellan 1129-1150 ohm
En -98 har väl 3-kanals abs-styrenheten som är ökänd för dåliga lödningar? Det var väl -00 (eller kanske -99) som fick samma 4-kanals abs som S80..?
97-98 har det gamla TRACS systemet, fr.o.m. 99: or är de av STC system utförandet,
men möjligen finns snikversioner även på 99:or som saknar STC ?

**Uppdatering:
Min 98:a har fått min gamla ABS- modul som jag hade på 97:an,
den modulen lämnade jag efter bytet på 97:an, in på renovering som ”bra att ha”.
Nu har den modulen på 98:an rullat 60 mil :-)
Kom på varför tryckgivaren flaggade, eftersom jag hade överfyllt bromsvätskekärlet ovan MAX- markering,
så blev det väl möjligen övertryck i kärlet, som flödade över efter provtur #1 idag**
Senast redigerad av 2 Svanis, redigerad totalt 0 gång.
Svanis skrev: Idag, 18:17 97-98 har det gamla TRACS systemet, fr.o.m. 99: or är de av STC system utförandet,
men möjligen finns snikversioner utan STC ?
Om du böjer dig ner och kikar under bottenplåten så ser du om det går ett eller två bromsrör till bakaxeln.
Är det bara ett rör så har bilen den äldre felbenägna 3-kanals abs-styrenheten.
Innan provtur #2 idag, så lossade jag ABS- sensorn hö.fram för att komma åt bättre uppifrån att rensa kuggringständerna genom hålet,
då fann jag att sensorn fått flera rostflagor på magneten,
Troligtvis efter skrapandet igår före provtur #1 idag, så slungades väl flagor loss vid körningen.

Blev påmind vid återmontaget, att någon sabbat snäppet på sensorkontakten som sitter på anslutningskabeln,
så att den kan hoppa ur i värsta fall, så det snäppet avser jag återskapa via slakta en klädnypa, kapa den och limma på plats samt förstärka limningen med buntband.

Efter provtur #2 idag, funkade den faktiskt felfritt tills dess jag gjorde en tight högersväng på markering i långsam fart med lätt bromsning, då durrade ABS till igen.
Resten av turen gick felfritt tills dess jag gjorde tight högersväng in på tomten med lätt bromsning, då, durrade ABS än en gång.

Alltså måste väl kvarstående felet ligga i anslutningskabeln, men eftersom fram t.o.m. 98:or, så är den kabeln inte utbytbar vilket den däremot är fr.o.m. 99:or.
Blir väl till att köpa sensorkabel till en 99:a, slakta båda ändar av denna och löda på 98:ans kontakt respektive löda ihop i motorutrymmet, med fasta kabeln från ABS-modulen.

**Uppdatering:
Felkoder på ABS finns fortfarande inte,
med den där felkoden på instrumentet som loggat ”missing speed signal”, den är kvar ändå :-/ **
Volvo s40 2.4t 2002-2003

Hej! Dottern söker efter sin första bil.[…]

Teknikens värld spekulerar om nu EV60 och eve[…]

Innan provtur #2 idag, så lossade jag ABS- s[…]

Vad använder du för olja förresten?[…]